Penerapan Media Pembelajaran Elektronik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Fikih di MI

  • Solihul Hadi Institut Agama Islam Negeri KUDUS
Kata kunci: Learning Outcomes, Fiqh MI, Electronic Learning Media

Abstrak

At this time there are still many learning carried out in Madarasah Ibtidaiyah (MI) fiqh subjects that use conventional methods, namely lectures, where teachers who deliver material students only listen. This makes students feel bored and bored. Responding to this to increase students' learning motivation needs the use of learning media. Learning media have an important role in the learning process of students, the media that is considered appropriate and in accordance with these conditions is to use electronic-based learning media. Electronic media is a tool or media that is used by teachers to assist in the delivery of material to students in the form of electronics, so students will be easier to understand and also the learning atmosphere will be more lively and interesting. Electronic media used for example computers or laptops and LCD projectors

Downloads

Download data is not yet available.

Referensi

Agus Suprijono, Model-Model Pembelajaran Emansipatoris, (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2016)
Ahmad Rofi’i, Pembelajaran Fiqih, (Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Departemen Agama RI, 2009)
Ahmad Rohani, Media Instruksional Edukatif, (Jakarta: PT Rineka Cipta, 1997)
Ahmad Susanto, Teori-Teori dan Pembelajaran di Sekolah Dasar, (Jakarta: Prenada Media, 2013)
Aris Shoimin, 68 Model pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013, (Yogyakarta: ar-Ruzz Media, 2014)
Asep Jihad dan Abdul Haris, Evaluasi Pembelajaran, (Yogyakarta: Multi Pressindo, 2012)
Beni Ahmad Saebani dan Januri, Fiqh Ushul Fiqh, (Bandung: Pustaka Setia, 2008)
Dina Indriana, Ragam Alat Bantu Media Pengajaran, (Yogyakarta: Diva Press, 2011)
Erlina daan Irma Murti Kusuma, Membuat Media Mengajar Visual, (Jakarta: Erlangga, 2013)
Hamdani, Strategi Belajar Mengajar, (Bandung: Pustaka Setia, 2011)
Hamzah dan Nina Lamatenggo, Teknologi Komunikasi dan Informasi Pembelajaran, (Bandung: Bumi Aksara, 2011)
Hasbullah, Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan, (Jakarta: PT. RajagrafindoPersada, 2012)
Hujair AH Sanaky, Media pembelajaran Interaktif-Inovatif, (Yogyakarta: Kauka Dipantara, 2013)
Muhibbin Syah, Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru, (Bandung, PT Remaja Rosdakarya, 1997)
Oemar Hamalik, Kurikulum dan Pembelajaran, (Jakarta: Bumi Aksara, 2001).
Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Nomor 64 Tahun 2013 tentang Standar Isi Pendidikan Dasar Dan Menengah BAB 2 tentang tingkat kompetensi.
Rosma Hartiny Sam’s, Model Penelitian Tindakan Kelas (Teknik Bermainkonstruktif untuk Peningkatan Hasil Belajar Matematika), (Yogyakarta: Teras, 2010).
Sjukma Sjam, dkk, Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Sistem, (Jakarta: Praktika Aksara Semesta, 2010).
Supriyanto, D. (2017, April 25). Penerapan Metode Inkuiri pada Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan (PKN) di Kelas V MI Salafiyah Syafiiyah Klinterejo Sooko Mojokerto. Dar El-Ilmi: Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan, Dan Humaniora, 4(1), 219-239
Syaiful Bahri dan Aswan Zain, Strategi Belajar Mengajar, (Jakarta: PT Rineka Cipta, 2013).
Tatang, Ilmu Pendidikan, (Bandung: CV. Pustaka Setia, 2012).
Tim Pengembang MKDP Kurikulum dan Pembelajaran, Kurikulum dan Pembelajaran, (Jakarta: Rajawali Pers, 2011)
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003, Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Diterbitkan
2019-03-13
Bentuk Sitasi
Hadi, Solihul. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI 6, no. 1 (March 13, 2019): 31-44. Accessed May 19, 2019. http://jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/modeling/article/view/337.
Section
Articles