The Relationship Between Parents Verbal Communication Toward Children's Language Brightness at Kindergarden State 1 Padang City

  • Sahriana Desi Rambe Universitas Negeri Padang
  • Elise Muryanti Universitas Negeri Padang
Kata kunci: Verbal communication and politeness in children's language/language

Abstrak

The purpose of this study was to see how the relationship of parents' verbal communication to children's language politeness in Taman Kanak-Kanak (Public kindergarten) 1 Padang. This research is a type of collaborative research using quantitative methods that involve data collection in the form of questionnaires. And data processing using SPSS program version 21. Based on data analysis obtained the coefficient of determination of verbal communication of parents to the politeness of children's language by 0.294, the correlation coefficient between the relationship of verbal communication of parents to the politeness of children's language by 0.241. This means that parents' verbal communication of 49.1% of the child's politeness is significant at the 5% level.

Referensi

Amini, M. (2015). Profil Keterlibatan Orang Tua Dalam Pendidikan Anak Usia TK. Jurnal Ilmiah Visi PPTK PAUDNI-Vol.10 No.1.
Betsy, H.K. (2013). Hubungan Tingkat Pengetahuan Orang Tua Tentang Stimulasi Dini Dengan Perkembangan Anak Usia 4-5 Tahun Di Desa Ranoketang Atas. Jurnal Keperawatan. Vol.1 No.1
Djamarah, B.S. (2014). Pola Asuh Orang Tua Dan Komunikasi Dalam Keluarga. Jakarta: Prenada.
Endah, H.D. (2011). Peran Keluarga Dalam Membangun Karakter Anak. Jurnal Psikologi Undip. Vol.10 No.2
Fatimah, L. (2012). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Perkembangan Anak. Jurnal Mediator. Vol.18 No.4
Handayani, A. (2012). Hubungan Tingkat Pengetahuan Orang Tua Tentang Stimulasi Verbal Dengan Perkembangan Bahasa Pada Anak Prasekolah di TK Pgribangetayu Wetan. Jurnal PAUD Tambusai. Vol.2 No.3
Martani, W. (2012). Metode Stimulasi Dan Perkembangan Emosi Anak Usia Dini. Jurnal Psikologi. Vol.39 No.1 112-120.
Mislikhah, S. (2014). Kesantunan Berbahasa. International journal of islamik studies. Vol.1 No.2
Otto, B. (2015). Perkembangan Bahasa Pada Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana.
Pranowo. (2008). Kesantunan Berbahasa Indonesia Sebagai Bentuk Kepribadian Bangsa. Jurnal Gatra. No. 34 Th. XXIV. www.academic.edu. Diakses 9 Juli 2019.
Rahman, U. (2009). Karakteristik Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Lentera Pendidikan. Vol.12 No.1 46-57
Ratnasari, E. (2007). Komunikasi Harmonis Orang Tua Dengan Anak. Jurnal Mediator. Vol.8 No.2.
Aziz, I. N. (2017). Curriculum Development of KKNI at English Education Department of INKAFA Gresik. Jalie, 2, 3. Retrieved from Jalie.com
Setyowati, Y. (2005). Pola Komunikasi Keluarga Dan Perkembangan Emosi Anak Pada Keluarga Jawa. Jurnal Ilmu Komunikasi. Vol.2 No.1
Yenni, E. (2018). Pola Pengajaran kesantunan berbahasa anak di lingkungan keluarga. Jurnal tarbiyah. Vol. 25 No. 1 0854-2627.
Diterbitkan
2019-07-30
Bentuk Sitasi
Rambe, S., & Muryanti, E. (2019, July 30). The Relationship Between Parents Verbal Communication Toward Children’s Language Brightness at Kindergarden State 1 Padang City. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 5(2), 134-141. https://doi.org/https://doi.org/10.29062/seling.v5i2.438
Section
Articles