Peran Orangtua Terhadap Motivasi Anak dalam Belajar Al-Quran di Taman Kanak-Kanak

  • Nurianna Nurianna Universitas Negeri Padang
  • Nurhafizah Nurhafizah Universitas Negeri Padang
Kata kunci: Parental Roles, Motivation to Learn the Quran

Abstrak

The purpose of this study was to determine the relationship of the role of parents to children's motivation to learn the Koran in Jamik Al-amin Lubuk Buaya Kindergarten. This type of research is correlation by applying quantitative methods. The population of this research is all parents in the children's park jamik al-amin lubuk crocodile. Samples taken using the method of total sampling or saturated sample that is all parents of children used as samples. Starting from the parents of group B1 children are 20 people and B2 groups are 10 people. So the number of samples is 30 parents of children. The data collection method is a questionnaire and data collection tool is a list of written statements. The data analysis technique was used with the product moment formula which was assisted by the SPSS version 16.0 application. Obtained results of researchers coefficient determination of the relationship of the role of parents to the motivation of children learning the Koran by 0.0025%. The correlation coefficient between the role of parents on children's motivation to learn the Koran is 0.049. This means that the role of parents by 0.49% on children's motivation to learn the Koran is significant at the level of 5%. It can be concluded that the role of parents has a close relationship or contribution to children's motivation to learn the Koran in the Jamik Al-amin Lubuk Buaya Kindergarten by 0.49%.

Referensi

Anirah, Andi. 2015. Optimalisasi Metodologi Pembelajaran Al-Qur’an Dalam Meningkatkan Minat Baca Anak Santri. Palu : IAIN. Istiqra Jurnal Penelitian Ilmiah, Vol. 3 No. 1 Juni 201
Arikunto, Suharsimi. 2014. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : Rineka Cipta
Djamarah, Syaiful Bahri. 2014. Pola Komunikasi Orangtua & Anak Dalam Keluarga. Jakarta: Rineka Cipta.
Fitriyah, lailatul dan jauhar, mohammad. 2014 pengantar psikologi umum. Jakarta : prestasi pustaka
Fajriyah Nur Hidayah. 2012. Hubungan Antara Dukungan Orang Tua Dengan Motivasi Belajar Siswa Di Sd Negeri Bumi I Laweyan Surakarta. Surakarta. Online : http://eprints.ums.ac.id/20355/13/NASKAH_PUBLIKASI_ILMIAH.pdf.
Hamalik, Oemar. 2013. Proses belaja mengajar. Jakarta : bumi aksara
-------------------. 2010. Proses belajar mengajar. Jakarta : PT bumi aksara
Irmalia Susi Anggraini. 2016. Motivasi Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Berpengaruh: Sebuah Kajian Pada Interaksi Pembelajaran Mahasiswa. Online : e-journal.unipma.ac.id/index.php/PE/article/download/39/37
Jahja, Yudrik. (2011). Psikologi Perkembangan. Jakarta : Kencana.
Kompri. (2016). Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru Dan Siswa. Bandung Rosdakarya.
Nurhafizah, Nurhafizah. 2010. hubungan antara peranan metode pembelajaran kolaboratif dengan motvasi belajar mahasiswa dijurusan pg paud fip unp. Online : http://repository.unp.ac.id/1956/1/NURHAFIZAH_64_13.pdf.
Nurhafizah, Nurhafizah & Zadrian Ardi. 2019. The Parent’s Role and Children’s Understanding of Gender Concept; A Correlational Study in Indonesia. Online : https://journal.redwhitepress.com/index.php/jcet
Rumbewas. (2018). Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Di Sd Negeri Saribi. Jurnal Edumatsains, 2 (2) Januari 2018, 201-212
Setiawan, A. (2019, April 29). Eksperimentasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament (TGT) pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Ditinjau Dari Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Way Serdang Tahun Pelajaran 2015/2016. https://doi.org/10.31219/osf.io/r7jk5
Suryana, Dadan. (2013). Pendidikan Anak Usia Dini (Teori Dan Praktik Pembelajaran). Padang : Unp Press.
---------. 2016. Pendidikan Anak Usia Dini Stimulasi Dan Aspek Perkembangan Anak. Jakarta : Kencana.
Susanto, Ahmad. (2017). Pendidikan Anak Usia Dini (Konsep Dan Teori). Jakarta : Bumi Aksara.
Suyadi & Maulidya Ulfah. 2015. Konsep Dasar Paud. Bandung : Pt Remaja Rosdakarya.
Slameto. 2013. Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta : rineka cipta
Seto Mulyadi, Heru Basuki, & Wahyu Rahardjo. (2016). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers
Suryani, & Hendryadi (2015). Metode Riset Kuantitatif Teori Dan Aplikasi Pada Penelitian Bidang Manajemen Dan Ekonomi Islam. Jakarta : Kencana.
Sugiyono (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung : Alfabeta.
Triwidya Astuti, Nurhafizah, Yulsyofriend. 2019. Hubungan pola komunikasi orangtua terhadap perkembangan berbicara anak di taman kanak-kanak. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia Volume 3 Nomor 2, November 2018, hlm 88-95. Online : https://jurnal.iicet.org/index.php/jrti
Na’imah Tri. Pendidikan Karakter ( Kajian Dari Teori Ekologi Perkembangan). 2012. Online :https://publikasiilmiah.ums.ac.id/bitstream/handle/11617/1764/C4.%20Tri%20Naimah-UMP%20%28fixed%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Diterbitkan
2020-01-26
Bentuk Sitasi
Nurianna, N., & Nurhafizah, N. (2020, January 26). Peran Orangtua Terhadap Motivasi Anak dalam Belajar Al-Quran di Taman Kanak-Kanak. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 6(1), 18-26. https://doi.org/https://doi.org/10.29062/seling.v6i1.556
Section
Articles