Pelaksanaan Pembelajaran Motorik Kasar di PAUD sekolahalam Minangkabau Padang

  • Oksimiliya Wirda Universitas Negeri Padang
  • Indra Yeni Universitas Negeri Padang
  • Rakimahwati Rakimahwati Universitas Negeri Padang
Kata kunci: Rough Motoric, school in minangkabau

Abstrak

This study aims to describe the application of gross motor learning in PAUD sekolahalam minangkabau Padang. The type of research used is a qualitative method. in research informan is class facilitators, outbound facilitators, and school principals. Data collection techniques used consisted of observation, interviews, and documentation. Data analysis techniques are carried out through data collection, data reduction, and drawing conclusions. While the data validation technique uses triangulation techniques. Research conducted at PAUD sekolahalam minangkabau Padang shows that the implementation is carried out through planning which consists of yearly plans, weekly plans, and daily plans. The implementation was carried out with various activities such as outbound, gardening, and outing through several methods such as hands-on training, role playing, and field trips. The assessment is carried out by the facilitator when learning takes place, while the evaluation is carried out at the end of the learning activity by the facilitator.

Referensi

Asmani, Makmur jamal . (2009). Manajemen strategis pendidikan anak usia dini. Yogyakarta. DIVA Press
Cesari, Judi. (2002). Teaching infant preschool aquatics. Water eksperiences the Australian Way. Victoria: AUSTSWWIM Inc. Jurnal diperoleh dari https://journal.uny.ac.id/index.php/jpep/article/download/1076/858
Dea, L. F., & Setiawan, A. (2019). Penerapan metode bermain jari tangan dalam mengembangkan kemampuan kognitif pada anak kelas a di raudhatul athfal ma’arif 01 metro. THUFULI: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, I(1), 22–34.
Gernika, Sulastri Made Ni dan Eneng. (2017). Pemanfaatan outbond untuk menumbuhkan karakter percaya diri anak usia dini. Jurnal pendidikan, Vol 16 No.4
Hidayanti, Maria. (2013). Peningkatan kemampuan motorik kasar anak melalui permainan bakiak. Jurnal PAUD (Volume 7 edisi 1 April 2013), 197.
Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. (2015). Penyusunan rencana peaksanaan pembelajaran pendidikan anak usia dini. Jakarta: Direktorat Pembinaan Pendidikan Anak Usia Dini, Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan
Komunitas sekolah alam. (2005). Menemukan sekolah yang membebaskan. Tanggerang: Kawan Pustaka
Masitoh, setiasih dan djoehani. (2005). Pendekatan belajar d TK. Jakarta: Depdiknas
Moeslichatoen, R. (2004). Metode pengajaran di taman kanak-kanak. Jakarta: Rineka Cipta
Muhajir. (2004). Pendidikan jasmani teori dan praktik 1. Jakarta: Erlangga
Rusman. (2012). Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Rusman. (2012). Model-model pembelajaran mengembangkan profesionalisme guru. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Samsudin. (2008). Pembelajaran motorik di taman kanak-kanak. Jakarta: PT Fajar
Setiyowati, Nur. (2015). Analisis kebutuhan perkembangan motorik halus melalui penerapan kegiatan kolase di Ra almutsnawitul islam kelompok A mlarak ponorogo tahun ajaran 2015/2016. Tesis. Surakarta:IKIP PGRI
Sugiyono. (2017). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabet
Sujiono, Bambang dkk. (2009). Metode pengembangan fisik. Jakarta: Universitas Terbuka
Susanto, Agustinus. (2010). Merancang outbond training profesional. Jakarta: Rineka Cipta
Susilo, Setiadi. (2016). Pedoman penyelenggaraan paud. Jakarta: Penerbit Bee Media Pustaka
Sutrisno dan Harjono, Hari Soedarto. (2005). Pengenalan lingkungan alam sekitar sebagai sumber belajar anak usia dini. Jakarta: Depdiknas
Wina, Sanjaya. (2006). Strategi pembelajaran. jakarta: Nusa Indah
Diterbitkan
2020-01-26
Bentuk Sitasi
Wirda, O., Yeni, I., & Rakimahwati, R. (2020, January 26). Pelaksanaan Pembelajaran Motorik Kasar di PAUD sekolahalam Minangkabau Padang. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 6(1), 27-35. https://doi.org/https://doi.org/10.29062/seling.v6i1.557
Section
Articles