Pembelajaran dan Sistem Pengajaran Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah: Inovasi atau Tantangan
DOI:
https://doi.org/10.69896/modeling.v8i2.1066Keywords:
Learning Arabic, Teaching Arabic, Madrasah Ibtidaiyah, Teaching SystemAbstract
Without learning Arabic, science and Islamic teachings will be difficult to know and apply properly. The success of learning Arabic can also occur if the teacher has the right method in learning. The purpose of this study is to improve Arabic in madrasah Ibtidaiyah/elementary schools which must be prepared so that children can speak Arabic with four language skills that are taught integrally, namely listening, speaking, reading and writing. Even so, at the basic education level (MI/SD) the focus is more on simple listening and speaking skills as the basis for language. The method in this study uses a qualitative method with the type of descriptive analytic research. The results in this study that the use of various methods in the teaching and learning process of Arabic is very dependent on the principles and concepts understood by the teacher of the language. In addition, a method is also very closely related to other aspects of learning, both traditional and modern (innovative) methods.
Downloads
References
Fahrurrozi, A. (2014). Pembelajaran bahasa arab: Problematika dan solusinya. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 1(2), 161-180.
Hanifah, U. (2011). Media pembelajaran bahasa Arab. Media Pembelajaran Bahasa Arab, 1-251.
Hidayat, N. S. (2012). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab. An-Nida', 37(1), 82-88.
Iswanto, R. (2017). Pembelajaran Bahasa Arab Dengan Pemanfaatan Teknologi. Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, 1(2), 139-152.
Izzan, H. A. (2011). Metodologi pembelajaran bahasa Arab. Humaniora Utama Press.
Mahmudah, S. (2018). Media Pembelajaran Bahasa Arab. An Nabighoh: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Arab, 20(01), 129-138.
Mahyudin, R., Alwis, N., & Sri, W. (2016). Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi Di Kota Padang. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 3(1), 1-12.
Muradi, A. (2014). Pendekatan komunikatif dalam pembelajaran bahasa arab. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 1(1), 29-48.
Muradi, A. (2016). Pembelajaran Menulis Bahasa Arab: Dalam Perspektif Komunikatif. Prenada Media.
Mustofa, B., & Hamid, M. A. (2016). Metode dan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab.
Mustofa, S. (2011). Strategi pembelajaran bahasa Arab inovatif. UIN-Maliki Press.
Nawawi, Hadari. (1991). Metode Penelitian Bidang Sosial. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.
Ridho, U. (2018). Evaluasi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. An Nabighoh: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Arab, 20(01), 19-26.
Rosyidi, A. W. (2009). Media pembelajaran bahasa Arab. UIN-Maliki Press.
Rosyidi, A. W., & Ni'mah, M. A. (2011). Memahami konsep dasar pembelajaran bahasa Arab.
Rosyidi, A. W., & Ni'mah, M. A. (2011). Memahami konsep dasar pembelajaran bahasa Arab.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian: Kuantitaif & Kualitatif. Bandung: R&D Publikasi.
Wahab, M. A. (2015). Pembelajaran Bahasa Arab Di Era Posmetode. ARABIYAT: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 2(1), 59-74.
Wahab, M. A. (2015). Pembelajaran Bahasa Arab Di Era Posmetode. ARABIYAT: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 2(1), 59-74.
Wekke, I. S. (2016). Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah. Deepublish.