Implementasi Perencanaan Pendidikan Dakwah Islam
DOI:
https://doi.org/10.69896/modeling.v8i2.1118Abstract
Planning Islamic da’wah education is the process of compiling actions to be carried out in order to achieve the expected goals of Islamic education. The preparation process must also be based on the basic values of Islamic teachings, namely based on the Qur'an and Al-Hadith. The purpose of this research is to explain the implementation of Islamic da’wah education planning. The method in this study uses a qualitative method with the type of descriptive analytic research. The results of this study indicate that the planning of Islamic da'wah education is one of the implementations of God's commands, which is to call people towards Islamic teachings which include issues of theology, sharia, morals, and institutions. Islamic da'wah education planning is a systematic thinking pattern in determining everything that will be carried out in order to achieve a goal, while the function of Islamic da'wah education planning is to determine the goals or framework of actions needed to achieve certain goals.
Downloads
References
Alimuddin, N. (2007). Konsep Dakwah dalam Islam. HUNAFA: Jurnal Studia Islamika, 4(1), 73-78.
Arsyam, M. (2020). Manajemen Pendidikan Islam.
Hasanah, N. (2018). Internalisasi Nilai-nilai Pendidikan Karakter melalui Kegiatan Badan Dakwah Islam di SMA Negeri 7 Malang (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).
Jadidah, A. (2016). Paradigma Pendidikan Alternatif: Majelis Taklim Sebagai Wadah Pendidikan Masyarakat. Jurnal Pusaka, 4(1), 27-42.
Kusnawan, A. (2010). Perencanaan Pendidikan Tinggi Dakwah Islam. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 5(15), 897-920.
Nawawi, Hadari. (1991). Metode Penelitian Bidang Sosial. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.
Nuryana, Z. (2019). Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pendidikan Agama Islam. TAMADDUN: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Keagamaan, 19(1), 75-86.
Rahmawati, R. F. (2016). Kaderisasi Dakwah melalui Lembaga Pendidikan Islam. Tadbir: Jurnal Manajemen Dakwah, 1(1).
Rusydi, R. (2016). Peran Muhammadiyah (Konsep Pendidikan, Usaha-Usaha Di Bidang Pendidikan, dan Tokoh). TARBAWI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 139-148.
Sahlan, A. (2010). Manajemen Pendidikan Islam. Ar-Ruzz Media.
Sasono, A. (1998). Solusi Islam atas Problematika Umat: Ekonomi, Pendidikan, dan Dakwah. Gema Insani.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian: Kuantitaif & Kualitatif. Bandung: R&D Publikasi.
Suharto, T. (2014). Gagasan Pendidikan Muhammadiyah dan NU sebagai Potret Pendidikan Islam Moderat di Indonesia. ISLAMICA: Jurnal Studi Keislaman, 9(1), 81-109.
Suharto, T. (2017). Indonesianisasi Islam: Penguatan Islam Moderat dalam Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia. Al-Tahrir: Jurnal Pemikiran Islam, 17 (1), 155-178.
Toni, H. (2016). Pesantren sebagai Potensi Pengembangan Dakwah Islam. Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 1(1).
Triana, R., Rahman, R., Rustandi, A., Efendi, D. R., & Hidayat, S. A. A. (2021). Pemberdayaan Media Sosial Masyarakat Terhadap Peningkatan
Pendidikan, Dakwah Islam, dan Kesehatan Lingkungan pada Era Pandemi Covid-19. Khidmatul Ummah: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(01), 92-108.
Usman, I. M. (2013). Pesantren sebagai lembaga Pendidikan Islam. Jurnal Al Hikmah, 14(1), 101-119.
Wael, A., Tinggapy, H., Rumata, A. R., Tenriawali, A. Y., Hajar, I., & Umanailo,
M. C. B. (2021). Representasi Pendidikan Karakter dalam Dakwah ISLAM DI Media Sosial. Academy of Education Journal, 12(1), 98-113.
Wibowo, A. (2019). Penggunaan Media soSial sebagai Trend Media Dakwah Pendidikan Islam di Era Digital. Jurnal Islam Nusantara, 3(2), 339-356.