Penerapan Metode Pembelajaran Drill Berbantuan Media Cerita Bergambar untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Nyaring pada Siswa Sekolah Dasar
Abstrak
Study this aim for enhancement Skills read loud student class II SDN 014 Kuok year the 2022/2023 academic year, totaling 13 students . Method study this is Study Action Class (PTK) carried out in two cycle learning . Every cycle consist from two meeting and four Step learning namely : planning , implementation , observation and reflection . Time study held on month August 2022. Technique data collection in the form of documentation , observation and test . Results Skills read loud student class II SDN 014 Kuok on pre-action average value 52 ,30 with percentage 38% completeness . On cycle I meeting I average value 52.69 with percentage completeness study 38% and on Cycle I meeting II experienced enhancement with the average value is 56.15 with percentage completeness study 46%. On cycle II meeting I experienced enhancement also with the mean value is 61.53 with percentage completeness study 62% and on cycle II meeting II experienced enhancement again with the average value is 64.61 with percentage completeness learn 85%. With thereby could concluded that with application method learning drill story media help pictorial could increase Skills read loud student class II SDN 014 Kuok.
Downloads
Referensi
Asmani. (2018). Buku Panduan Internasional Pendidikan Karakter di Sekolah. Yogyakarta: Diva Press
Dalman. (2018). Keterampilan Membaca. Jakarta: Rajawali Pers
Djamarah. (2013). Pengembangan Keterampilan Berbicara. Jakarta: PTK
Elly, E. (2013). Peningkatan Kemampuan Berbicara melalui Metode DRILL pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV Sekolah Dasar Uasaha Sepotong. Universitas Tanjung Pontianak
Hamzah. (2018). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Analisis di Bidang Pendidikan. Jakarta: PT. Bumi Aksara
Herawati. (2016). Upaya Meningkatkan Keterampilan Membaca Nyararing dengan Penggunaan Media Gambar pada Siswa Kelas II Madrasah Ibtidaiyah Assa'adiyah Attahiriyah VII
Kasihani K.E. Suyanto. (2017). English for Young Learners: Melejitkan Potensi Anak Melalui English Class yang Fun, Asyik, dan Menarik. Jakarta: Bumi Aksara
Kelana. (2016). Keterampilan Membaca. Jakarta: Raja Grafido persada.
Khotimah, R. (2021). Upaya Peningkatan Keterampilan Membaca Nyaring Berbantuan Media Tunggal di Sekolah Dasar. Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai Bangkinang
Lestari, P. (2015). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Kelas II Pada Tema Peristiwa dengan Buku Cerita Bergambar di Perpustakaan SD Negeri 04 Getas Kaloran Temanggung. Skripsi Program PascaSarjana Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Lyesmaya, D. (2019). Meningkatkan Keterampilan Membaca Nyaring Melalui Model Pembelajaran Cooperative Script di Sekolah Dasar. Universitas Muhammadiyah Sukabumi
Megawati, D. (2014). Penggunaan Metode DRILL untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Kelas II Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di MI Muhammadiyah Danurejo. Universitas Tanjungpura Pontianak.
Nurasiah, I. (2019) Meningkatkan Keterampilan Membaca Nyaring Melalui Model Pembelajaran Cooperative Script di Sekolah Dasar. Universitas Muhammadiyah Sukabumi
Nurgiyantoro. (2015). Sastra Anak Pengantar Pemahaman Dunia Anak. Yogyakarta. Gadjah Mada University Press
Nurhadi. (2016). Bagaimana Meningkatkan Kemampuan Membaca. Jakarta: Cipta
Racmawati. (2016). Peningkatan Keterampilan Membaca Nyaring Melalui Media Kartu Kata pada Siswa Kelas I MI Al-Hikmah Pasar Minggu. Jakarta: Tahun 2015-2016. Fakustas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau Pekanbaru
Rahayu, dkk. (2016). Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta: Bumi Aksara
Sadiman, dkk. (2019). Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan danPemanfaatannya. Jakarta: Rajawali Pers
Sudjana, N. (2010). Media Pengajaran. Bandung: Alfabeta CV
Sudjana, N & Rivai, A. (2012) Media Pengajaran: Penggunaan dan Pembuatannya. Bandung: Sinar Baru Algensindo
Supriadi. (2012). Materi Pokok Pendidikan Bahasa Indonesia 2. Jakarta: Depdikbud
Suriadi, N. M., Dantes, N., & Marhaeni, A. A. I. N. (2013). Penerapan Metode DRILL Untuk Meningkatkan Aktivitas Tunagrahita. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Pendidikan Dasar, 3, 1–14.
Tambak. (2016). Metode Khusus Pembelajaran. Jakarta: Reinika Cipta
Tarigan, H, G. (2018). Membaca Ekspresif. Bandung: CV. Angkasa.
Wulandari, N. (2019). Meningkatkan Keterampilan Membaca Nyaring Melalui Model Pembelajaran Cooperative Script di Sekolah Dasar. Universitas Muhammadiyah Sukabumi
Zein. (2012). Teknik Membaca dalam Pelajaran Bahasa Indonesia pada Siswa SD. Bandung: Alfabeta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.