Implementasi Sistem Among dalam Proses Pendidikan

  • Amiruddin Amiruddin Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan
  • Bunga Br Lubis Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan
  • Mely Suryani Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan
  • Rizhani Masrura Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan
  • Supardi Supardi Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan
Kata kunci: among system, education

Abstrak

The purpose of this study is to thoroughly describe the Among System in the educational process. The among system is a way of educating children on the basis of independence and freedom so that students can grow according to their personal nature. The among system should be used as a way of educating to create an independent spirit so as to make students more courageous in learning what they want. The research design used is quantitative research which uses research journals and books related to the implementation of the among system in the educational process.

Downloads

Download data is not yet available.

Referensi

Wardani, Kristi. 2010. Peran Guru dalam Pendidikan Karakter Menurut Konsep Pendidikan Ki Hadjar Dewantara. Proceeding of the 4th International Conference on Teacher Education; Join Conferenceyang diselenggarakan oleh UPI dan UPSI, tanggal 8-10 November 2010.
Dewantara, Ki Hadjar. 1933. Kitab Soeloeh Pendidikan Pola – Wasita. Yogyakarta: Madjelis Peroesahaan Kitab dari Persatoean Taman Siswa.
Ryan, K., & Bohlin, K.E. (1999). Building character in schools. San Fransisco: John Wiley & Sons, Inc.
Dofir. (2020). Analisis Kontrastif Pendidikan Di Indonesia, Di Finlandia, Dan Ajaran Ki Hajar Dewantara. Ta’dib : Volume 18 No 1 ( Jan- Juni 2020 ). 49-63.
Asmuni. (2012). Rekonstruksi Pendidikan Indonesia: Berguru pada Ki Hajar Dewantara. Makalah Seminar Pendidikan dalam rangka memperingati Hari Pendidikan Nasional di STKIP PGRI Jombang tanggal 23 Mei 2012.
Marisyah, Ab; Firman; Rusdinal. (2019). Pemikiran Ki Hadjar Dewantara Tentang Pendidikan. Jurnal Pendidikan Tambusai, Volume 3 Nomor 6 Tahun (2019) 1514-1519.
Hidayah, Rohmatun Nurul. (2014). Pendidikan Anak Usia Dini Perspektif Ki Hajar Dewantara.
Ngawi: Sekolah Tinggi Agama Islam (STAI) Jurusan Tarbiyah. Ngawi
Apriliyanti, Fressi; Hanurawan, Fattah; Yusuf Sobri, Ahmad. (2020). Sistem Among dalam Penerapan Nilai-nilai Luhur Pendidikan Karakter Ki Hadjar Dewantara. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, Volume: 5 Nomor: 8 Bulan Agustus Tahun 2020Halaman: 1048—1055
Fajri, Suryadi & Trisuryanti, Tuti. (2021). Gagasan Sistem Among Ki Hajar Dewantara Dalam Membangun Pendidikan Di Indonesia Sejak 1922 Sampai Dengan Ilmu Pendidikan Universitas Lambung Mangkurat
Diterbitkan
2023-12-28
Bentuk Sitasi
Amiruddin, Amiruddin, Bunga Lubis, Mely Suryani, Rizhani Masrura, and Supardi Supardi. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI 10, no. 4 (December 28, 2023): 113-119. Accessed February 23, 2024. https://jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/modeling/article/view/1505.
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)