Analisis Kebijakan Pendidikan Terkait Strategi Peningkatan Kinerja Guru Beserta Faktor yang Mempengaruhinya

  • Rizki Ananda Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai, Riau
  • Rahmi Gusliana Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai, Riau
  • Khairiyatun Nisa’ Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai, Riau
  • Salma Juita HR Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai, Riau
Kata kunci: Teacher Performance, Factors, Improvement Strategies

Abstrak

Teacher performance continues to be in the spotlight in the world of education.  Expectations for good teacher performance are what the community wants. With good teacher performance, it is hoped that it will produce quality students. This study aims to determine strategies for improving teacher ferformance and the factors that influence it. The study used the study literature method. In this study the results showed that the factors that influence teacher performance are the leadership of the principal, work facilities, evalution and supervision. While the strategy for improving teacher performance is carried out through the application of KASAH : 1) increasing knowledge, 2) increasing ability, 3) increasing skills, 4) increasing self attitude 5) developing habits.

Downloads

Download data is not yet available.

Referensi

Abbas, E. (2017). Magnet Kepemimpinan Kepala Madrasah Terhadap Kinerja Guru. Jakarta: Gramedia.
Doni, K. 2017. Pendidikan Karakter: Mendidik Anak di Zaman Global. Jakarta: Grasindo
Emda. (2016). Strategi Peningkatan Kinerja Guru yang Profesional. Lantanida Journal,4(2), 111-117.
Firmansyah, M. B., Suminar, D. R., & Fardana, N. A. (2021). Tinjauan Literatur Tentang Kepuasan Kerja, Keterikatan Kerja Dan Kinerja Pendidik. Khazanah Pendidikan, 15(2), 181–188. Https://Doi.Org/10.30595/Jkp.V15i2. 11705
Habsy, B. A. (2017). Seni Memehami Penelitian Kuliatatif Dalam Bimbingan Dan Konseling : Studi Literatur. JURKAM: Jurnal Konseling Andi Matappa, 1(2), 90. https://doi.org/10.31100/jurkam.v1i2.56
Kempa, R. (2015). Kepemimpinan Kepala Sekolah Studi Tentang Hubungan Perilaku Kepemimpinan, Keterampilan Manajerial, Manajemen Konflik, Daya Tahan Stres Dengan Kinerja Guru. Yogyakarta: Ombak
Kompri. (2017). Standarisasi Kompetensi Kepala Sekolah: Pendekatan Teori untuk Praktek Profesional. Jakarta: Kencana Prenada Media Group
Mulyasa. (2013). Uji Kompetensi dan Penilaian Kinerja Guru. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Munawar, M. (2019). Supervisi Akademik : Mengurai Problematika Profesionalisme Guru Di Sekolah. Al- Tanzim : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 135–155. Https://Doi.Org/10.33650/Al- Tanzim.V3i1.522
Muspawi, Mohamad. (2020). Strategi Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 20(2), pp.402-409. DOI 10.33087/jiubj.v20i2.938. ISSN 1411-8939 (Online) | ISSN 2549-4236 (Print).
Mustaqim, M., & Sere, S. (2018). Mendulang Imbas Salah Kaprah, Salah Garap. Pedagogia, 16(2), 131. Https://Doi.Org/10.17509/Pdgia.V16i 2.11873
Nurdin, S. (2019). Determinasi Kepuasan Kerja Dan Kinerja Pegawai : Motivasi, Komunikasi, Dan Gaya Kepemimpinan (Literatur Review Manajemen Sumber daya Manusia). Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 389=412. Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.3 8035/Jmpis.V2i1.558
Nurmasyitah. (2015). Implementasi manajemen stratejik dalam meningkatkan kinerja guru pada sekolah menengah kejuruan negeri 3 Lhokseumawe. Jurnal Administrasi Pendidikan Pascasarjana Universitas Syiah Kuala, 3(2) 158-168.
Pidarta, A. (2018). Pengaruh Motivasi Dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Di Kecamatan Magelang Tengah Kota Magelang. Jurnal Mahasiswa Administrasi Negara (JMAN), 2(2), 36–51. Https://Jom.Untidar.Ac.Id/Index.Php/ Jman/Article/View/335
Ramly. (2017). Strategi Peningkatan Kinerja Guru Besar di Perguruan Tinggi Negeri. Jurnal Manajemen, 8(2), 136-150.
Roestiyah, N., K. (2013). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta
Samani & Muchlas & Hariyanto. (2013). Pendidikan karakter. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sarifudin. (2019). Peningkatan Kinerja Guru dalam Implementasi Penilaian Sistem SKS Melalui Supervisi Akademik Pengawas Sekolah. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2) 417-343; DOI: 10.30868/ei.v8i2.539
Slameto, dkk. (2017). Peningkatan kinerja guru melalui pelatihan beserta faktor penentunya. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 27(2) p-ISSN: 1412-3835; e-ISSN: 2541-4569: 38-47.
Sulaimah, U., Riyanto, & Aminin, S. (2021). Pengaruh Supervisi Akademik Dan Disiplin Guru Terhadap Kinerja Guru SD Negeri Sekecamatan Batanghari Kabupaten Lampung Timur. Jurnal Humaniora Dan Ilmu Pendidikan, 1(1), 39–53. Https://Doi.Org/10.35912/Jahidik.V1i 1.242\

Sumaatmadja. (2014). Pengaruh Kepemimpinan, Tanggung Jawab, Kedisiplinan Dan Kerjasama Terhadap Kinerja Pegawai Di Universitas Gorontalo. Gorontalo Development Review, 1(1), Https://Doi.Org/10.32662/Golder.V1i 1.111
Supardi. (2013). Kinerja Guru. Jakarta: Rajawali Pers.
Wardiman, D. (2016). Lima Puluh Tahun Perkembangan Pendidikan Indonesia. Jakarta: Depdikbud.
Wibowo. (2013). Manajemen Kinerja. Jakarta: Rajagrafindo Persada.
Yamin, Martinis & Maisah. (2014). Standarisasi Kinerja Guru. Jakarta: Gaung Persada.
Diterbitkan
2023-06-26
Bentuk Sitasi
Ananda, Rizki, Rahmi Gusliana, Nisa’Khairiyatun, and Salma HR. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI 10, no. 2 (June 26, 2023): 383-392. Accessed May 20, 2024. https://jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/modeling/article/view/1659.
Section
Articles