Menanamkan Nilai Akhlak melalui Pemahaman Dasar-dasar Pendidikan Islam

  • Muhammad Yusron Maulana El-Yunusi Universitas Sunan Giri Surabaya
  • Ananda Chumairoh Universitas Sunan Giri Surabaya
  • Zuhrotul Khoiroh Universitas Sunan Giri Surabaya
Kata kunci: Basic Islamic Education, Morals, Moral Values.

Abstrak

Morals are actions in everyday life that reflect human nature. These actions are things that are done naturally without any particular effort. Morals in Islam have a broad meaning. Morals in Islam are not only about humans and humans but also about humans and the Creator. This study aims to describe the basic things related to the basis of Islamic education and the concept of morality in Islam. This research method uses library research. Sources of data obtained in this study based on the literature. The results of this study include (1) the basic understanding of Islamic education (2) the basic concept of morality in the Islamic view. Overall it can be seen that in this study concept in instilling moral values through understanding the basic of Islamic education.

Downloads

Download data is not yet available.

Referensi

’Ulwan, Abdullah Nashih, Ensiklopedia Pendidikan Akhlak Mulia, Terj. Ahmad Maulana Dkk, (Jakarta: PT.Ikrar Mandiri Abadi, 2012)
———, Pendidikan Anak Dalam Islam, Tahqiq: Syaikh Ihsan Al-’Utaibi Terj. Arif Rahman Hakim, Lc (Sukoharjo: Al-andalus, 2015)
Abdul Aziz, Materi Dasar Pendidikan Islam, Cetakan Pe (Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia, 2019)
Achmadi, Ideologi Pendidikan Islam Paradigma Humanisme Teosintris (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2005)
Al-Ghazali, Muhammad, Ihya’ Ulum Ad-Din, jilid 3 (Beirut: Dar al-Ma’rifah)
Al-Hamd, Muhammad bin Ibrahim, Bersama Para Pendidik Tudak Muslim, Terj. Ahmad Saykhu Dkk. (jakarta: Daarul al-Khalq, 2002)
Allim, Muta, ‘Akhlak Pelajar Ditinjau Dari Kitab Adab Al-’Allim Wa Al- Muta’allim’, Vol. 2.No. 1 (2019), 51–18
Al-Qardhawi, Yusuf, Merasakan Kehadiran Tuhan Terj. Jazirah Islamiyah (Yogyakarta: Mitra Pustaka, 2003)
Al-Utsmani, Syaikh Ibnu, Makarimul Akhlak (Riyadh, 1996)
Al-Za’balawi, Sayyid Muhammad, Pendidikan Remaja Antara Ilmu Islam Dan Ilmu Jiwa (Jakarta: Gema Insani, 2007)
Amin, Samsul Munir, Ilmu Akhlak (Jakarta: AMZAH, 2016)
At-Tuwaanisi, Ali al-Jumhulati dan Abdul Futuuh, Perbandingan Pendidikan Islam (Jakarat: PT. Adi Mahasatya, 2002)
Aziz, Safrudin, Pemikiran Pendidikan Islam (Yogyakarta: Kalimedia, 2015)
Bafadhol, Ibrahim, ‘Pendidikan Akhlak Dalam Perspektif Islam’, Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 06.No. 12 (2017), 45–61
Daradjat, Zakiah, Ilmu Pendidikan Islam (Jakarta: Bumi Aksara, 2011)
Fitriana, Dian, ‘Hakikat Dasar Pendidikan Islam’, Tarbawy : Jurnal Pendidikan Islam, 7.2 (2020), 143–50
Habibah, Syarifah, ‘Akhlak Dan Etika Dalam Islam’, Jurnal Pesona Dasar, 1.4 (2015), 73
Hadiyyin, Ikhwan, Kiat Sukses Merajut Pendidikan Ukhuwah Islamiyah Di Indonesia (Banten: Ponpes Daar el-Azhar, 2016)
Hidayah, Hikmatul, ‘Pengertian, Sumber, Dan Dasar Pendidikan Islam’, Jurnal AS-SAID, 3.No. 1 (2023), hal. 30
Ilham, Dodi, ‘Persoalan-Persoalan Pendidikan Dalam Kajian Filsafat Pendidikan Islam’, Didaktika, 9.2 (2020)
Janna, Sitti Riadil, ‘Konsep Pendidikan Anak Dalam Pendidikan Imam Al-Ghazali ( Implikasinya Dalam Pendidikan Agama Islam)’, Jurnal Al-Ta’dib, 6.2 (2013), 41–55
Junaedi, Mahfud, Paradigma Ilmu Filsafat Pendidikan Islam (Depok: Kencana, 2017)
Khamid, Abdul, ‘Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Perspektif Imam Nawawi Al-Bantani Dalam Kitab Nashaih Al-’Ibad’, POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, Vol. 5.No. 1 (2019), 29–43
Mahmud, Akilah, ‘Akhlak Islam Menurut Ibnu Miskawaih’, Aqidah-Ta: Jurnal Ilmu Aqidah, Vol. 6.No. 1 (2020)
Mahmud, Akilah. ‘Ciri Dan Keistimewan Akhlak Dalam Islam’, Sulesana, 13.1 (2019), 29–40
Martan, ‘Konsep Akhlak Dan Metode Pembelajarannya Dalam Islam’, Jurnal Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi KeIslaman, Vol.l 10.No. 1 (2020), hal. 69
Monicha, Ririn Eka, Lukman Asha, Asri Karolina, Eka Yanuarti, Maryamah Maryamah, Mardeli, and others, ‘Penanaman Nilai-Nilai Akhlak Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Menghadapi Era Milenialdi Sma Negeri 2 Rejang Lebong’, Tadrib, 6.2 (2021), 199–214
Mubarak, M, ‘Konsep Pemikiran Sosio-Progresif ( Telaah Pendidikan Ibnu Khaldun)’, AZKIYA, 1.2 (2018), 68–83
Muhammad Nuruzzaman Syam, Mahmud Arif, ‘Muamalah Dan Akhlak Dalam Islam’, Manarul Qur’an: Jurnal Studi KeIslaman, Vol. 22.No. 1 (2022), hal. 8
Mustopa, ‘Akhlak Mulia Dalam Pandangan Masyarakat’, Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 8.No. 2 (2014), 81–261
Nabila, ‘Tujuan Pendidikan Islam’, Jurnal Pendidikan Islam, 2.Mei (2021), 1–19
Nabilah Lubis. et, Al, Ensiklopedi Nabi Muhammad Shallallahu ’alaihi Wa Sallam Sebagai Pendidik. (Jakarta: PT. Mandiri Ikrar Abadi, 2013)
Nata, Abuddin, Akhlak Tasawuf Dan Karakter Mulia (Jakarta: Rajawali Press, 2014)
Nawawi, Hadari, Pendidikan Dalam Islam (Surabaya: Al-Ikhlas, 1993)
Nurhartanto, Armin, ‘Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Dalam Al-Qur’an Surat Ali Imran Ayat 159-160’, Jurnal Studi Islam Profetika, 16.2 (2015), 159–61
Pewangi, Mawardi, ‘Tantangan Pendidikan Islam Di Era Globalisasi’, Tarbawy : Jurnal Pendidikan Islam, 1.1 (2016), 1–11
Rahim, Husni, Arah Baru Pendidikan Islam Di Indonesia (Ciputat: PT. Logos Wacana Ilmu, 2001)
Ramayulis, Ilmu Pendidikan Islam (Jakarta: Kalam Mulia, 2012)
Ridwan Abdullah, Sani, dan Muhammad Kadri, Pendidikan Karakter Mengembangkan Karakter Anak Yang Islami (Jakarta: PT. Bumi Aksara, 2016)
Rizal, Syamsul, ‘Akhlak Islami Perspektif Ulama Salaf’, Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, Voll. 7.No. 1 (2018), 67
Shihab, Quraish, Tafsir Al-Misbah: Pesan, Kesan, Dan Keserasian Al-Qur’an (Jakarta: Lentera Hati, 2002)
Supriyanto, Triyo, Epistemologi Pendidikan Ibn Qayyim Al-Jawziyah (Malang: UIN MALIKI Press, 2011)
Suwarno, ‘Studi Agama Islam Melalui Pendekatan Interdisipliner’, E-Jurnal.Unisda.Ac.Id, 2.3 (2020), 22–2012
Syofrianisda, and Moh. Suardi, ‘Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Dalam Perspektif Al-Qur’an (Telaah Surat Luqman Ayat 13-19 Dalam Tafsir Al-Misbah Karangan M. Quraish Shihab)’, Jurnal Al-Ta’dib, Vol. 11.1 (2018), hlm. 92
Tafsir, Ahmad, Cakrawala Pendidikan Islam (Bandung: Mimbar Pustaka, 2004)
Tedi Priatna. et, Al, Cakrawala Pendidikan Islam (Bandung: Mimbar Pustaka, 2004)
Zaidan, Dr. Abdul Karim, Ushul Ad-Da’wah (Beirut: Mu’assasah ar-Risalah, 1988)
Zaim, Muhammad, ‘Tujuan Pendidikan Islam |Perspektif Al-Quran Dan Hadis ( Isu Dan Strategi Pengembangan Pendidikan Islam)’, Jurnal Muslim Heritage, 4 No. (2019), 239–56
Zainuddin, et al., Seluk Beluk Pendidikan Dari Al-Ghazali (Jakarta: Bina Aksara, 1991)
Zaman, Wendi, Ternyata Mendidik Anak Dengan Cara Rasulullah Lebih Efektif (Bandung: Ruang Kata, 2011)
Diterbitkan
2023-06-26
Bentuk Sitasi
Maulana El-Yunusi, Muhammad, Ananda Chumairoh, and Zuhrotul Khoiroh. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI 10, no. 2 (June 26, 2023): 322-342. Accessed May 20, 2024. https://jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/modeling/article/view/1699.
Section
Articles