Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis QR Code sebagai Penunjang Keterampilan Gerak Dasar Permainan Bolavoli bagi Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Jombang

  • Ossa Viantina STKIP PGRI Jombang, Jawa Timur
  • Basuki Basuki STKIP PGRI Jombang, Jawa Timur
  • Risfandi Setyawan STKIP PGRI Jombang, Jawa Timur
  • Guntum Budi Prasetyo STKIP PGRI Jombang, Jawa Timur
Kata kunci: Volleyball Learning Module with QR Code

Abstrak

Based on the results of the needs analysis conducted at SMPN 1 Jombang, multimedia technology-based learning media is needed in learning volleyball basic movement skills to improve learning outcomes and student interest in learning. So this study aims to develop learning media in the form of learning modules using QR Code. The research method used is R&D "Research and Development". The population of this study amounted to 130 students. The research instrument used a questionnaire for four validators, and a student questionnaire. The data analysis technique used quantitative descriptive with percentage score results. The average value of the evaluation results from expert 1 is 71.2% (valid), expert 2 79.8% (very valid), expert 3 80.3% (very valid), and expert 4 85% (very valid) . The results of the test to students increased in value from 69.6% to 95.2% (cognitive) and increased from 47.7% to 76.8% (Psychomotor). From these data, it can be concluded that the development of the basic volleyball skills learning module using QR Code can be used as a learning medium for class VIII SMP/MTs/equivalent students.

Downloads

Download data is not yet available.

Referensi

Agung, K. A. K., Astra, I. K. B., & Dartini, N. P. D. S. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran Pjok Tematik Terintegratif (Sub Tema : Tubuhku) Untuk Peserta Didik Kelas 1 Sd Di Kecamatan Buleleng. IKA Undiksha, 19 (1). (Online). (https://doi.org/10.23887/ika.v19i1.30733), diakses 27 Oktober 2021
Akbar, Sa’dun dan Sriwiyana, H. (Ed.). (2010). Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS). CIPTA MEDIA.
Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung : Pionir Jaya.
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Jennah, R. (2009). Media Pembelajaran. Banjarmasin, Indonesia : Antasari Press.
Mulyana, A., & Wijaya, H. (2018). Perancangan E-Payment System pada E-Wallet Menggunakan Kode QR Berbasis Android. Komputika : Jurnal Sistem Komputer, 7 (2). (Online). (https://doi.org/10.34010/komputika.v7i2.1511). diakses 31 Desember 2021.
Nurdyansyah, & Mutala’liah, N. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Modul Ilmu Pengetahuan Alam bagi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Program Studi Pendidikan Guru Madrasa Ibtida’iyah Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, 41 (20). (Online). (http://eprints.umsida.ac.id/1607/). diakses 31 Desember 2021
Prathivi, R. (2019). Analisa Sistem Qr Code Untuk Identifikasi Buku Perpustakaan. Jurnal Pengembangan Rekayasa Dan Teknologi, 14 (2). (Online) (https://doi.org/10.26623/jprt.v14i2.1225). diakses 28 November 2021.
Rukmana, A. W., Abduloh, A., & Hidayat, A. S. (2021). Minat Belajar Siswa untuk Meningkatkan Kemampuan Pembelajaran Bola Voli di SMPN 2 Majalaya. Jurnal Literasi Olahraga, 2 (1). (Online) (https://doi.org/10.35706/jlo.v2i1.4359). diakses 30 November 2021.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian. Bandung, Indonesia : ALFABETA BANDUNG.
Suleha. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran Mata Pelajaran Produktif dalam Rangka Peningkatan Kompetensi Siswa Usaha Perjalanan Wisata Di SMK Negeri 1. Jurnal Ilmu Pendidikan LPMP Kalimantan Timur, 13 (2). (Online). (https://lpmpkaltim.kemdikbud.go.id/) diakses 12 Desember 2021.
Supriyono. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 2 (1). (Online). (https://journal.unesa.ac.id/index.php/jpd/article/view/6262). diakses 27 Desember 2021.
Widayati Tri, Y. (2017). Aplikasi Teknologi Qr (Quick Response) Code Implementasi Yang Universal. KOMPUTAKI, 3 (1). (Online). (http://www.unaki.ac.id/ejournal/index.php/komputaki/article/view/154). diakses 2 Januari 2022.
Yusmar, A. (2017b). Upaya Peningkatan Teknik Permainan Bola Voli Melalui Modifikasi Permainan Siswa Kelas X Sma Negeri 2 Kampar. Jurnal PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 1 (1). (Online). (https://doi.org/10.33578/pjr.v1i1.4381). diakses 27 Desember 2021.
Diterbitkan
2023-06-26
Bentuk Sitasi
Viantina, Ossa, Basuki Basuki, Risfandi Setyawan, and Guntum Prasetyo. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI 10, no. 2 (June 26, 2023): 269-278. Accessed May 20, 2024. https://jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/modeling/article/view/1748.
Section
Articles