Menguak Tantangan dan Persiapan Konselor dalam Rangka Menuju Indonesia Emas 2045

Authors

  • Riza Aqilah Silmy Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.69896/modeling.v11i2.2406

Keywords:

Counselor Skills, Indonesia Emas 2045, National Vision, Guidance and Counseling

Abstract

This research highlights the preparations and challenges counselors face in achieving the Vision of Golden Indonesia 2045. The focus on the basic skills required by counselors to provide effective services. Qualitative research methods and literature studies were used to explore counselors' perspectives and experiences regarding preparations and challenges towards Golden Indonesia 2045. The findings emphasize importance of quality education and training for counselors, as well as the integration of technology in counseling services. Future recommendations include enhancing collaboration between the government and educational institutions, strengthening supervision, and program evaluation to improve the quality of guidance and counseling services in Indonesia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ambarwati, D., Wibowo, U. B., Arsyiadanti, H., & Susanti, S. (2022). Studi Literatur: Peran Inovasi Pendidikan pada Pembelajaran Berbasis Teknologi Digital. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(2), 173-184. doi:10.21831/jitp.v8i2.43560
Amelisa, M., & Suhono, S. (2018). Supervisi bimbingan konseling dalam meningkatkan penguasaan keterampilan layanan konseling guru BK. Tapis: Jurnal Penelitian Ilmiah, 2(1), 109-127.
Andayani, P. (2015). Efektivitas Teknik Social Skills Training Untuk Mereduksi Perilaku Bullying Remaja Perempuan. Universitas Pendidikan Indonesia. Diambil dari 123dok.
COUNS-EDU: The International Journal of Counseling and Education. (2023). About the journal. Diambil dari https://counsedu.iicet.org/index.php/counsedu/index.
Dahlan, Z. (2019). Peningkatan Kualitas Kompetensi Guru BK Sebagai Konselor di Sekolah dalam Menghadapi Tantangan Global. Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan dan Konseling, 7(1).
Gumilang, G. S. (2015). Metode Penelitian Kualitatif dalam Bidang Bimbingan dan Konseling.
Hidayat, R. (2022). Layanan Bimbingan dan Konseling Model Biopsikososial. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, 11(1), 81-87. Format APA, judul italic.
Jones, C. (2024). Pelatihan Konselor: Tantangan dan Peluang. Jurnal Pendidikan Konselor, 30(3), 215-230.
Mahadhita, F., & Kurniawan, K. (2017). Hubungan keterampilan dasar konseling dengan minat siswa mengikuti konseling individu. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, 6(2).
Maryadi. (2019). Development of a Self-Evaluation Model for Quality Improvement in Education. PAUDIA: Journal of Research in Early Childhood Education, 8(1), 180-189. Retrieved from UPGRIS
Munandar, A., & Mugiarso, H. (2017). Implementasi layanan konsultasi bimbingan konseling di SMK Negeri se Kota Semarang. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application.
Peneliti UPI. (2015). Bab V Simpulan, Implikasi, dan Rekomendasi. Universitas Pendidikan Indonesia. Diambil dari UPI Repository.
Putri, A. E. (2019). Evaluasi program bimbingan dan konseling: Sebuah studi pustaka. Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia, 4(2), 39-42. doi:10.26737/jbki.v4i2.890.
Rahmayanty, D. (2021). Mengenal Pentingnya Perawatan Diri (Self-Care) Bagi Konselor dalam Menghadapi Stres. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 5(1), 125-131.
Rakhmawati, D. (2017). Konselor Sekolah Abad 21: Tantangan dan Peluang. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 3(1), 1-10
Rondonuwu, V., Mamentu, M., & Tulung, T. E. (2021). Kerjasama Indonesia dengan Australia dalam meningkatkan pendidikan di Indonesia.
Santoso, A. (2020). Bimbingan dan Konseling dalam Visi Indonesia Emas 2045. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 10(2), 35-50.
Setiawati, E. (2021). Program Bimbingan dan Konseling Komprehensif untuk Pengembangan Kompetensi Mahasiswa Abad XXI di Bandung.
Smith, A., & Johnson, B. (2023). Persiapan Konselor dalam Bidang Bimbingan dan Konseling. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 45(2), 123-138.
Sunaryo Kartadinata. (2017). Arah dan Tantangan Bimbingan dan Konseling Profesional. Direktori File UPI
Wibowo, B. (2019). Peran Bimbingan dan Konseling dalam Menghadapi Tantangan Era Digital. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 8(1), 20-35.

Downloads

Published

2024-06-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

“Menguak Tantangan Dan Persiapan Konselor Dalam Rangka Menuju Indonesia Emas 2045”. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI 11, no. 2 (June 30, 2024): 210–220. Accessed June 15, 2025. https://jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/modeling/article/view/2406.