Pengaruh Kegiatan Senam Irama terhadap Kemampuan Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun di RA Roudlotul Ulum Desa Lebakjabung Kecamatan Jatirejo Kabupaten Mojokerto

  • Ekawati Ekawati Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Nahdlatul Ulama Al Hikmah Mojokerto
  • Susi Maulida Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Nahdlatul Ulama Al Hikmah Mojokerto
Kata kunci: rhythmic gymnastics, motor gross development

Abstrak

The Research in group B of RA Roudlotul Ulum Lebakjabung Jatirejo Mojokerto is, the low rate of. The research, which was conducted to the group B of RA Roudlotul Ulum, is based on the fact that kids barely develop their motor gross skill in rhythmic. This research aims to see if the rhythmic does affect the kids motor gross development. In this research, the writer user quantitative approach with pre experiment and one group pre-test post test design. The research involver 14 students. The writer garners data by observing and using observation sheet to note down progresses The Writer analyze the data using non-parametric statistic by wilcoxon. Based on the analysis made during pre-test and post-test observations, the writer final that the motor gross development the average value of the result pre-test 16 and the average value of result post-test 20. Calculation result obtained with the test level t arithmetic = 0 the smaller from t table 81 and decision result is Ha be accepted because t arithmetic < t table (0 < 81 ) and Ho rejected because t arithmetic > t table ( 0 > 81). Conclusion the research shows that method of rhythmic gymnastics significant influence on motor gross development group B of Al-Fitroh in Surabaya It is proved that of learning rhythmic gymnastics can help children develop the motor gross in the field of physical.

Referensi

Aip Syarifudin dan Muhadi. (1993). Pendidikan Jasmani dan Kesehatan. Jakarta: Depdikbud.
Anas Sudjiono. (1986). Pengantar Statistika. Jakarta: Rajawali Press.
Bambang Sujiono. (2008). Metode Pengembangan Fisik. Jakarta: Universitas Terbuka.
Depdikbud. (1994). Program Kegiatan Belajar Mengajar Taman Kanak-kanak. Jakarta: Dikdasmen.
Depdiknas. (2010). Standar Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD). Jakarta: Direktorat Pembinaan TK dan SD.
_________. (2008). Model Pengembangan Motorik Anak Prasekolah. Jakarta:
Bagian Proyek Olahraga Masyarakat, Direktorat Olahraga Masyarakat.
_________. (2007). Pedoman Pembelajaran Bidang Pengembangan Fisik/Motorik di Taman Kanak-kanak. Jakarta:
Depdiknas. Endang Rini Sukamti. (2007). Diktat Perkembangan Motorik. Yogyakarta: FIK UNY.
Hasan Maimunah. (2010). Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Diva Press.
Hurlock, Elizabeh B. (1978). Perkembangan Anak Jilid I. (Terjemahan: Med Meitasari Tjandrasa dan Muchlihah Zarkasih). Jakarta: PT. Gelora Aksara Pratama.
__________. (1998). Perkembangan Anak Jilid I. Jakarta: Erlangga.
Harun, Jamaluddin. (2003). Teori Pembelajaran serta Kesannya dalam Reka bentuk Aplikasi Multimedia Pendidikan, Diakses dari b.domaindlx.com/infodata/pdf/mdp.pdf pada tanggal 03 November 2011.
Irianto Djoko Pekik. (2000). Pedoman Praktis Berolahraga. Yogyakarta:
Andi Offset. Kurikulum Taman Kanak-Kanak. (2010). Pedoman Pengembangan Program Pembelajaran Taman Kanak-Kanak. Jakarta: Kementrian Pendidikan Nasional.
Mulyaningsih Farida. (2008). Senam Irama (sebuah metode praktis). Yogyakarta: FIK UNY.
Mutia Laila Nur. (2013). Model Pembelajaran Senam Irama Dengan Modifikasi Alat Gada. Semarang: PJKR UNNES.
Mutiah, D. (2010). Psikologi Bermain Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Mahendra, Agus. (2001). Permainan Anak dan Aktivitas Ritmik. Jakarta: Erlangga.
Rakhmat, Jalaluddin. (2005). Belajar Cerdas Belajar Berbasiskan Otak. Bandung: MLC.
Rianawaty, Ida. (2011). Teori Neurosains, Diakses http://idarianawaty.blogspot.com/2011/02/teori-neurosains.html pada tanggal 03 November 2011.
Suyanto Slamet. (2003). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: FIP UNY.
Syamsuar Mochtar. (1987). Dimensi Supervisi Pendidikan. Bandung: Alfabeta. 84
Samsudin. (2007). Pembelajaran Motorik di Taman Kanak-kanak. Jakarta: Litera Prenada Media Group.
________. (2008). Pembelajaran Motorik di
Taman Kanak-kanak. Jakarta: Litera.
Suwarsih Madya. (1994). Penelitian Tindakan. Yogyakarta: IKIP Yogyakarta.
Sari, Dini P Daeng. 1996. Metode Mengajar di Taman Kanak-kanak (Bagian II). Depok: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Proyek Pendidikan Tenaga Akademik.
Sugiyono. (2007). Metode Penelitian Kuantitatif,
Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfa Beta.
Sumarjo. (2010). Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan. Surabaya: JP Book.
Sugiyanto dan Sudjarwo. (1992). Perkembangan dan Belajar Gerak. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Suharsimi Arikunto. (2011). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
__________. (2010). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
__________. (2008). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
__________. (2002). Prosedur Penelitian. Jakarta. Rineka Cipta.
Schneider, Harry D. 2011. Neuroscience. Diakses http://www.harrydschneidermd.com/html/neuroscience.html pada tanggal 20 Oktober 2011). William Crain. (1990). Teori Perkembangan. Yogyakarta:
Diterbitkan
2021-08-29
Bentuk Sitasi
Ekawati, E., & Maulida, S. (2021, August 29). Pengaruh Kegiatan Senam Irama terhadap Kemampuan Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun di RA Roudlotul Ulum Desa Lebakjabung Kecamatan Jatirejo Kabupaten Mojokerto. PROCEEDING: The Annual International Conference on Islamic Education, 5(1), 235-244. Retrieved from https://jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/proceedings/article/view/898