Landasan Pendidikan Islam Ditinjau dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam

  • Nur Syahid IAI Al-Khoziny Buduran Sidoarjo
Kata kunci: Islamic Education, Philosophy of Islamic Education, Al-Qur'an, Al-Hadith

Abstrak

The philosophy of Islamic education as a result of ideas with a distinctive Islamic pattern, is essentially a concept of thinking about education that is based on Islamic teachings. The whole thought process is based on deep and broad experiences about the problems of life and reality in the universe and oneself. The purpose of this study is to explain the foundation of Islamic education in the perspective of Islamic education philosophy. The method in this study uses a qualitative method with the type of descriptive analytic research. The results of this study that the philosophy of Islamic education can help educational designers and people who need it to form the right thinking about the educational process. In addition, the philosophy of education can help determine the goals and functions of education and improve the quality of education, evaluation, guidance and counseling. This is in accordance with the objectives of the philosophy of Islamic education which is essentially identical to the goals of Islamic teachings. Both come from the same source, namely the Qur'an and al-Hadith.

Referensi

Abdi, M. I. (2018). Materi dalam Filsafat Pendidikan Islam. Al-Riwayah: Jurnal Kependidikan, 10(2), 297-312.
Abdiyah, L. (2021). Filsafat Pendidikan Islam: Pendidikan Multikultural. Tarbawy: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 24-31.
Al Masri, M. N. (2015). Evaluasi Menurut Filsafat Pendidikan Islam. Kutubkhanah, 17(2), 230-238.
Daulay, A. F. (2013). Islamisasi Ilmu Pengetahuan: Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. Journal Analytica Islamica, 2(1), 69-86.
Daulay, H. P. (2014). Pendidikan Islam dalam perspektif filsafat. Kencana.
Fitri, A. Z. (2013). Manajemen kurikulum pendidikan Islam.
Halik, A. (2013). Dialektika Filsafat Pendidikan Islam (Argumentasi dan Psikologi). Istiqra', 1(1), 22-28.
Halik, A. (2013). Dialektika Filsafat Pendidikan Islam. Istiqra: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 1(1).
Harahap, A. S. (2018). Metode Pendidikan Islam Dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. Hikmah, 15(1), 13-20.
Harisah, A. (2018). Filsafat Pendidikan Islam Prinsip dan Dasar Pengembangan. Deepublish.
Ilham, D. (2020). Persoalan-Persoalan Pendidikan dalam Kajian Filsafat Pendidikan Islam. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 9(2), 179-188.
Imroatun, I., & Ilzamudin, I. (2020). Sejarah Peristilahan Tarbiyah Dan Taklim Dalam Tinjauan Filsafat Pendidikan Islam. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 10(2), 163-176.
Junaedi, M. (2017). Paradigma Baru Filsafat Pendidikan Islam. Kencana.
Muttaqin, A. (2016). Implikasi Aliran Filsafat Pendidikan dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam. DINAMIKA: Jurnal Kajian Pendidikan dan Keislaman, 1(1), 67-92.
Nawawi, Hadari. (1991). Metode Penelitian Bidang Sosial. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.
Nurhasanah, L. R., & Gumati, R. W. (2021). Filsafat Pendidikan Islam. Media Sains Indonesia.
Nursikin, M. (2016). Aliran-Aliran Filsafat Pendidikan Dan Implementasinya Dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam. ATTARBIYAH: Journal of Islamic Culture and Education, 1(2), 303-334.
Qomar, M. (2005). Epistemologi pendidikan Islam: dari metode rasional hingga metode kritik. Erlangga.
Rahman, A. (2012). Pendidikan Agama Islam dan Pendidikan Islam-Tinjauan Epistemologi dan Isi-Materi.". Jurnal Eksis, 8(1), 2053-2059.
Rizal, A. S. (2014). Filsafat Pendidikan Islam Sebagai Landasan Membangun Sistem Pendidikan Islami. Ta’lim, 1.
Salim, A. (2017). Implikasi Aliran Filsafat Pendidikan Islam Pada Manajemen Pendidikan. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 5(1), 13-28.
Salim, A. (2019). Kurikulum Dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 5(2).
Salman, A. M. B., & Sahed, N. (2017). Tuhan dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. El Tarbawi, 10(1).
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian: Kuantitaif & Kualitatif. Bandung: R&D Publikasi.
Thohir, M. (2012). Filsafat Pendidikan Islam.
Tolchah, M. (2015). Filsafat Pendidikan Islam: Konstruksi Tipologis dalam Pengembangan Kurikulum. TSAQAFAH, 11(2), 381-398.
Wathoni, L. M. N. (2018). Filsafat Pendidikan Islam: Analisis Pemikiran Filosofis Kurikulum 2013. Uwais Inspirasi Indonesia.
Zarkasyi, A. (2020). Pendidikan Diniyah Kajian Filsafat Pendidikan Islam. Qolamuna: Jurnal Studi Islam, 5(2), 325-342.
Diterbitkan
2021-11-30
Bentuk Sitasi
Syahid, N. (2021, November 30). Landasan Pendidikan Islam Ditinjau dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. SCHOLASTICA: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 3(2), 67-80. Retrieved from https://jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/scholastica/article/view/1064
Section
Articles