Hubungan Kepercayaan, Transparansi, Dan Akuntabilitas Terhadap Loyalitas Muzakki Pada Badan Amil Zakat (Studi Kasus di Kecamatan Tegalsari Banyuwangi)

  • Nurul Inayah , Zahrotul Muanisah IAI Darussalam Blokagung Banyuwangi
Kata kunci: Trust, Transparency, Accountability, Loyalty

Abstrak

The purpose of this discussion are: (1) To find out and analyze the relationship of muzakki trust (X1) to muzakki loyalty on BAZ (Amil Zakat Agency) in Tegalsari District, Banyuwangi Regency. (2) To find out and analyze the relationship of transparency (X2) to muzakki loyaitas in BAZ (Badan Amil Zakat) Tegalsari sub-district of Banyuwangi Regency. (3) To determine the accountability relationship (X3) to the muzakki loyalty in BAZ (Amil Zakat Agency) Tegalsari District, Banyuwangi Regency. Based on the results of Product Moment correlation testing using the SPSS 16.0 application obtained: (1) Partially the trust variable is significantly related, with a correlation coefficient (r) 0.380 with a significance of 0.012 <0.05. This means that the confidence variable is related to the level of loyalty of muzakki in service. (2) Partially the transparency variable relates significantly, with a correlation coefficient (r) 0.304 with a significance of 0.038 <0.05. This means that transparency variables relate to the level of loyalty of Muzakki, but some muzakki issue zakat not because of transparency but because of government programs in reducing poverty. And to (3) partially the accountability variable is not significantly related, with the correlation coefficient (r) 0.355> 0.05, accountability variables are not related to muzakki loyalty because some muzakki lack understanding about accountability.

 

Keywords: Trust, Transparency, Accountability, Loyalty

 

Referensi

Abdullah, Boedi. DR,Prof. 2014. Metode Penelitian Ekonomi Islam. Bandung: Pustaka Setia
Abidin, Zaenal. 2015. Potensi Dan Sistem Zakat Fitrah Santri Darussalam Pada Yayasan Pondok Pesantren Darussalam, Blokagung, Tegalsari, Banyuwangi, Hukum Islam Ekonomi Dan Bisnis 1(1):-
Aprizal. 2015. Strategi Fundraising Dalam Menigkatkan Penerimaan Dana Zakat Pada Lembaga Amil Zakat Al-Azhar Peduli Ummat. Skripsi tidak diterbitkan: Program Sarjana Strata Satu UIN Syarif Hidayatullah.
Azizy, Prof, A.Qodri. 2004. Membangun Fondasi Ekonomi Umat. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
BAZNAS Kabupaten Banyuwangi. 2014. Pengelolaan Zakat, Banyuwangi: Undang-undang republik Indonesia nomor 23 tahun 2011.
Fauzan. dan Nuryana, Ida. 2014. Pengaruh Penerapan Etika Bisnis Terhadap Kepuasan Pelanggan Warung Bebek H.Slamet Di Kota Malang Modernisasi, 1 (1): 38-55.
Fransiska HY, Jesica. Nurkholisah, Karnia. Nurhayati, 2015. Analisis akuntabilitas dan transparansi laporan keuangan terhadap retensi muzakki pada lembaga amil zakat. Akuntansi, Gelombang 2, Tahun Akademik 2014-2015.
Hadi, Dr. Muhammad. 2010. Problematika Zakat Profesi dan Solusinya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Kementrian agama RI. 2012. Manajemen Pengelolaan Zakat, Jakarta: Direktorat Pemberdayaan Zakat.
Maghfiroh, Siti. 2015. Model Manajemen Strategis Pemberdayaan Ekonomi Umat Melalui Zakat, Infak, Sedekah, Ekonomi Dan Hukum Islam 1 (2): 81-111.
Pasaribu, Fadhillah, Aini. 2015. Pengaruh Profesionalisme Kerja Pegawai Terhadap Kepuasan Mahasiswa. Skripsi Tidak Diterbitkan: Program Sarjana Strata Satu Universitas Sumatera Utara.
Rahmawati, Rika, Yuni. 2013. Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Muzakki Lembaga Amil Zakat Infaq Dan Shodaqoh Nahdlatul Ulama (LAZISNU) Gunung Kidul. Skripsi Tidak Diterbitkan: Program Sarjana Strata Satu UIN Sunan Kalijaga.
Rochim, Ainur, Muchamad. 2016. Pengaruh Kualitas Jasa Pelayanan Terhadap Kepuasan Dan Kepercayaan Muzakki Pada BAZNAS Kabupaten Tulungagung. Skripsi Tidak Diterbitkan : Program Sarjana Strata Satu IAIN Tulungagung.
Syafa’at, Abdul, Kholiq. & Ekaningsih, Lely Ana, Ferawati. 2015. Potensi Zakat, Infaq, Shodaqoh Pada Badan Amil Zakat Nasional (BAZNAS) Di Kabupaten Banyuwangi Penelitian Sosial Kegamaan, 1 (1): 25-46.
Sugiyono, DR,Prof. 2006. Statistika untuk penelitian. Bandung: Alfabeta.
Sutomo, Najib, Mukhamad. & Djohar, Setiadi. 2017. Pengaruh Kualitas Pelayanan Lembaga Amil Zakat (LAZ) Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Muzakki (Studi Kasus LAZ PKPU Yogyakarta) Aplikasi Bisnis dan Manajemen, 1 (1): 59-70.
Tazaka, Buletin, 2012, Buletin Tazakka JawaTimur, edisi 12, Indo Pres, Surabaya.
Yuliafitri, Indri. Dan Khoiriyyah, Asma, Nur. 2016. Pengaruh Kepuasan Muzakki, Transparasi, Dan Akuntabilitas Pada Lembaga Amil Zakat Terhadap Loyalitas Muzakki Ekonomi Islam.
Diterbitkan
2018-10-25
Bentuk Sitasi
Zahrotul Muanisah, Nurul Inayah. ACTIVA 1, no. 2 (October 25, 2018): 18-33. Accessed November 21, 2018. http://jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/activa/article/view/318.
Section
Artikel