Literasi Sains melalui Pendekatan Saintifik pada Pembelajaran IPA SD/MI di Abad 21

  • Tuti Rezeki Awaliyah Siregar UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Wahyu Iskandar UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Muhammad Agung Rokhimawan UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
Kata kunci: Literacy Science, Scientific Approach, Century 21

Abstrak

Science literacy is developing very rapidly and is entrenched in this era '21st century'. In reality the 21st century focuses on scientific-based learning. This study aims to find out how scientific literacy through scientific approaches to learning science SD / MI in the 21st century. The method used in this research is library research or library studies that rely on bibliographic sources from various literary bases both books and scientific articles. then objectively packaged in the reading of the data as well as the sharpness of the analysis of the related discussion. The results of this study that scientific literacy through a scientific approach is guaranteed to be able to deliver students in the ability to have scientific processes, scientific attitudes and be able to communicate a problem scientifically. Science literacy is also very much needed in learning SD/MI science in this '21st century', bearing in mind that the Indonesian nation is currently 'underdeveloped' in the scientific and literacy aspects when compared to developed countries.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Referensi

Arifin Zaenal. (2017). Mengembangkan Instrumen Pengukur Critical Thinking Skills Siswa pada Pembelajaran Matematika Abad 21, Jurnal THEOREMS (The Original Research of Mathematics) (1) 2. 92-100.
Cahyana Ucu. (2017) Relasi Kemampuan Berpikir Kritis Dalam Kemampuan Literasi Sains Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan 26 (1). 14-22
Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kementrian pendidikan dan kebudayaan 2019, Pentingnya 4C untuk Menghadapi Abad 21.
Etistika Yuni Wijaya, Dkk. (2016). Transformasi Pendidikan Abad 21 Sebagai Tuntutan Pengembangan Sumber Daya Manusia Di Era Global. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika 2016 Universitas Kanjuruhan Malang (1) 263-278.
Fatmawati, Debi Setiawati. (2018). Pengembangan Kompetensi Guru Sejarah Dalam Menghadapai Tantangan Abad 21. Jurnal Mitra Pendidikan, 2 (11). 1259-1270
Fitria Yenni Surya. (2017). Penggunaan Model Pembelajaran Pendidikan Karakter Abad 21 pada Anak Usia Dini, Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 1 (1). 52 – 61
Iskandar Wahyu. Rohman Nur. Yusuf Muhammad. (2019). Kontribusi Pemikiran Imre Lakatos (1922-1974) Dalam Pendekatan Berbasis Saintifik Di Madrasah Ibtidaiyah. Proceeding International Conference On Islamic Education (ICIED) 4 (1). 13-21
Karim J. Nasr, C. dan D. T. (2004). Concept-embedded Problem-Based Engigeering Thermodynamisc. International Journal Engineering Education, 20(4), 660–670
Kemendikbud. (2013). Pengembangan Kurikulum 2013, Paparan Mendikbud dalam Sosialisasi Kurikulum 2013. Jakarta.
Lina Sugiyarti, Al Rahmat Arif, M. (2018). Menyonsong Transformasi Pendidikan Abad 21. Prosiding Seminar Dan Diskusi Nasional Pendidikan Dasar 2018, Jakarta, 439–444
Miharja, F. J. (2016). Literasi Islam dan Literasi Sains Sebagai Penjamin Mutu Kualitas Manusia Indonesia di Era Globalisasi. Prosiding Seminar Nasional II Kerjasama Prodi Pendidikan Biologi Dengan Pusat Studi Lingkungan Dan Kependudukan (PSLK) Universitas Muhammadiyah Malang Program Studi Pendidikan Biologi FKIP Universitas Muhammadiyah Malang, Malang, 1010-1018
Musfiqon, N. (2015). Pendekatan Pembelajaran Saintifik (1st ed.). Sidoarjo: Nizamia Learning Center.
OECD. (2003). The PISA 2003 Asassment Framework. Paris: OECD.
PISA. (2006). An assesment of scientific literacy: Journal of Research in Science Theaching: PISA
Pratiwi, W. (2017). Optimalisasi Pendekatan Saintifik dengan Model Discovery-Inquiry Untuk Meningkatkan Kreativitas di Madrasah Ibtidaiyah. AL-BIDAYAH, 9(1), 12–20
Rahayu Sri. (2014). Revitalisasi Scientific Approach dalam Kurikulum 2013 untuk Meningkatkan Literasi Sains: Tantangan dan Harapan, Prosiding Seminar Nasional Kimia dan Pembelajarannya (SNKP) 27-39
Rannikmae, J. H. dan M. (2009). The Meaning of Scientific Literacy. International Journal of Environmental & Science Education, 4(3), 275–288
Rochintaniawati, P. S. D. dan D. (2016). Kemampuan Proses Sains Siswa Melalui Pendektan Saintifik Dalam Pembelajaran IPA Terpatdu Pada Tema Global Warming. EDUSAINS, 8(1), 22–23
Rokhimawan, N. A. dan M. A. (2018). Literasi Sains Peserta Didik Kelas V di MIN Tanuraksan Kebumen. AL-BIDAYAH, 10(1), 48–67
Sajidan, Baedhowi, Triyanto, Salman Al Farisi Totalia, M. M. (2018). Pembelajaran Abad 21 dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran SMK. Surakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah dan Menengah Kejuruan Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Sani, R. A. (2014). Pembelajaran Saintifik untuk Impementasi Kurikulum 2013. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Setiawan, D. (2017). Pendekatan Saintifik dan Penilaian Autentik Untuk Meningkatkan Mutu Pembelajaran Agama Islam. Al- ASASIYYA: Journal Of Basic Education, 01(02), 34–46
Sukmawati. (2018). Hubungan Kemampuan Literasi Matematika Dengan Berpikir Kritis Mahasiswa, Prosiding SEMPOA (Seminar Nasional, Pameran Alat Peraga, dan Olimpiade Matematika) 4. 1-9
Uus Toharuddin, Sri Hendrawati, A. R. (2011). Membangun Literasi Sains Peserta Didik. Bandung: Humaniora
W, H. (2014). The Teaching of Science. London: David Fulton Publisher
Yuliati, Y. (2017). Literasi Sains dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Cakrawala Pendas, 3(2). 21-28
Zubaidah Siti. (2016). Keterampilan Abad Ke-21:Keterampilan Yang Diajarkan Melalui Pembelajaran, Seminar Nasional Pendidikan dengan tema “Isu-isu Strategis Pembelajaran MIPA Abad 21, tanggal 10 Desember 2016 di Program Studi Pendidikan Biologi STKIP Persada Khatulistiwa Sintang – Kalimantan Barat. Di Publikasi di Academia.edu.
Diterbitkan
2020-09-30
Bentuk Sitasi
Awaliyah Siregar, Tuti, Wahyu Iskandar, and Muhammad Rokhimawan. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI 7, no. 2 (September 30, 2020): 243-257. Accessed April 18, 2024. http://jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/modeling/article/view/582.
Section
Articles