Penerapan Metode Belajar Kelompok dengan Tutor Sebaya untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKn Siswa Kelas XI IPA 2 SMA Negeri 1 Gedeg Kabupaten Mojokerto

  • Khurrotin A'yuni SMA Negeri 1 Gedeg Kabupaten Mojokerto
Kata kunci: group learning method, with peer tutor, solve one problem

Abstrak

Group Learning method with peer tutor is one of learning methods which involves students in group to learn togethernto solve one problem in one learning material. However, how to ensure that the method will make the students have active roles, motivations, interest, and learning results better? Thus, the problems of the research are (i) Is the implementation of group learning method with peer tutor can improve civic education learning results of class XI IPA 2 students at SMA Negeri 1 in Gedeg? (ii) fow are the students activities during the learning? (iii) How are the students learning interest after the implementation of learning method with peer tutor?

The objectives of the research are to discover and analyze (i) whether the implementation of group learning method with peer tutor can improve civic education learning results of class XI IPA 2 students at SMA Negeri 1 in Gedeg; (ii) the students activities during the learning (iii) the students learning interest after the implementation of learning method with peer tutor. The research employed quantitative and qualitative. Data was collected through learning result test, questionnaire, analysis, and observation.

The results of the research reveal that (i) the implementation of group learning method with peer tutor can improve civic education learning results of class XI IPA 2 students at SMA Negeri 1 in Gedeg, (ii) the students activities are more improve, (iii) the students learning interests are more improve as well.

Referensi

Abdurahman, Maman. 2000. Matematik untuk SMA Bisnis dan Manajemen Tingkat 1. Jakarta: Penerbit CV Armico.
Ahmadi, Abu. 1998,Didaktik Metodik. Cet.II; Semarang: CV. Toha Putra.
A.M. Sardiman. 2011. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali.
A.M. Sardiman. 2011. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali.
Arikunto, Suharsimi. 1999. Dasar–dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Arikunto, Suharsimi, 2015, Penelitian Tindakan Kelas, Bumi Aksara, Jakarta
Badudu, JS. 1994. Kamus Bahasa Indonesia. Jakarta : Sinar Harapan.
Buchari. Psikologi Pendidikan. Jakarta. Aksara Baru. 1985
Depdiknas. 2006. Bunga Rampai Keberhasilan Guru dalam Pembelajaran (SMA, SMK, dan SLB). Jakarta: Depdiknas.
Depdiknas, 2003, Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional, Jakarta, Sinar Grafika
Dimyati. 1993. Belajar dan Pembelajaran. Edisi I. Jakarta: Rineka Cipta.
Dimyati dan Mudjiono. 2009. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Gie. 1995, Cara Belajar yang Efisien. Yogyakarta: Liberti.
Hamalik, Oemar. 2006. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara
Gie, 1994, Kurikulum dan Pembelajaran, Jakarta,Bumi Aksara
Gie, 1983. Metode Belajar dan Kesulitan Belajar. Bandung: Tarsito.
Hadi, Sutrisno. 1990. Metodologi Research Jilid II. Yogyakarta: Yayasan Penerbit Fakultas Psikologi UGM
Hardjana. Kiat Sukses di Perguruan Tinggi. Yogyakarta: Kanisius. 1994
Kartono, K.1995, Bimbingan Belajar di SMU dan Perguruan Tinggi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Loekmono. Belajar Bagaimana Belajar. Jakarta: BPK Gunung Mulia. 1994
Majid Abdul, 2013, Perencanaan Pembelajaran, Bandung, Rosda.
Marlina. 2002. Penggunaan Tutor Sebaya untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas II Madrasah Tsanawiyah Minasa Te’ne Kabupaten Pangkep. UNM.
Nanang Hanafiah, Cucu Suhana, 2001, Pembelajaran Didaktik Metodik, Rosda, Bandung
Sudjana, Nana. 2010. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. (Cet. XV). Bandung: PT. Ramaja Rosdakarya.
Sarmawati. 2002. Meningkatkan hasil Belajar PKN Melalui Bimbingan Tutor Sebaya pada Siswa Kelas II SLTP Negeri 2 Enrekang. UNM.
Sartono Wirodikromo. 2000. PKn untuk SMU Kelas 2, Jakarta, Penerbit Erlangga,
Slameto, 1995, Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Cet. II; Jakarta: Rineka Cipta.
Taufik Imam, 2010, Kamus Praktis Bahasa Indonesia, Jakarrta, Ganeca.
TIM MKPBM. 2001. Strategi Belajar PKn Kontemporer. Universitas Pendidikan Indonesia (UPI).
Tirtarahardja Umar-La Sulo, 2008, Pengantar Pendidikan, Jakarta, Rineka Cipta,
Tika Pabundu Moh, 2005, Metode Penelitian Geografi, Jakarta, Bumi Aksara.
Uno, Hamzah B., Abdul Karim Rauf, dan Najamuddin Petta Solong. 2008. Pengantar Teori Belajar dan Pembelajaran. (Cet. II),Gorontalo,Nurul Jannah,
Usman, Moh. Uzer dan Lilis Setiawati. 2001. Upaya Optimalisasi Kegiatan Belajar Mengajar, Remaja Rosdakarya, Bandung
Usman, Moh Uzer dan Lilis Setiawati. 2001. Upaya Optimalisasi Kegiatan Belajar Mengajar, Bandung, Remaja Rosdakarya.
Uzer, Usman. 1992. Menjadi Guru Profesional, Rosdakarya, Bandung
Wahidmurni, Alifin Mustikawan, dan Ali Ridho. 2010. Evaluasi Pembelajaran: Kompetensi dan Praktik, Yogyakarta, Nuha Letera,
Diterbitkan
2019-11-29
Bentuk Sitasi
A’yuni, K. (2019, November 29). Penerapan Metode Belajar Kelompok dengan Tutor Sebaya untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKn Siswa Kelas XI IPA 2 SMA Negeri 1 Gedeg Kabupaten Mojokerto. SCHOLASTICA: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 1(1), 48-61. Retrieved from http://jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/scholastica/article/view/508
Section
Articles