Storytelling Variations and Student Writing Ability in Madrasah Ibtidaiyah

  • A. Jauhar Fuad Institut Agama Islam Tribakti Kediri

Abstrak

This paper is to find out learning that uses fairy tale methods and increase students' literacy skills in rewriting the contents of fairy tales. Researchers use classroom action research. Data collection techniques with observation and writing ability tests, with skinative and quantitative analysis techniques. Research findings: there is an increase in the ability to rewrite fairy tales read from cycle I to cycle II. There are variations in storytelling techniques by utilizing various learning media in the form of images, audio visuals and the surrounding environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Referensi

Abidin, Yunus, Tita Mulyati, and Hana Yunansah. 2017. Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca Dan Menulis. Jakarta: Bumi Aksara.
Agustini, Dewi. 2015. “Peranan Dongeng Sebagai Media Persuasif Dalam Peningkatan Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini Di Paud Alfikr Surakarta.” Jurnal Sainstech Politeknik Indonusa Surakarta 2 (4): 26–36.
Ahyani, Latifah Nur. 2010. “Metode Dongeng dalam Meningkatkan Perkembangan Kecerdasan Moral Anak Usia Prasekolah.” Jurnal Psikologi Universitas Muria Kudus, 24-32, 1 (1): 9.
Ardini, Pupung Puspa. 2012. “Pengaruh Dongeng Dan Komunikasi Terhadap Perkembangan Moral Anak Usia 7-8 Tahun.” Jurnal Pendidikan Anak 1 (1): 44–58.
Asfandiyar, Andi Yudha. 2009. Cara Pintar Mendongeng. Bandung: Mizan.
Astuti, Yanuarita Widi, and Ali Mustadi. 2014. “Pengaruh Penggunaan Media Film Animasi Terhadap Keterampilan Menulis Karangan Narasi Siswa Kelas V SD.” Jurnal Prima Edukasia 2 (2): 250–62. https://doi.org/10.21831/jpe.v2i2.2723.
Azkiya, Nur Rahmatul, and Iswinarti. 2016. “Pengaruh Mendengarkan Dongeng Terhadap Kemampuan Bahasa Pada Anak Prasekolah.” Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan 4 (2): 123–39. https://doi.org/10.22219/jipt.v4i2.3515.
Burgess, Stephen R., Steven A. Hecht, and Christopher J. Lonigan. 2002. “Relations of the Home Literacy Environment (HLE) to the Development of Reading-Related Abilities: A One-Year Longitudinal Study.” Reading Research Quarterly 37 (4): 408–26. https://doi.org/10.1598/RRQ.37.4.4.
Çakıroğlu, Orhan. 2012. “Characteristics of Supplemental Reading Classes in American Public High Schools.” Elementary Education Online 11 (13): 702–13.
Danandjaja, James. 2002. Foklor Indonesia: Ilmu Gosip, Dongeng, Dan Lain-Lain. Jakarta: Grafiti Pers.
Faizah, Dewi Utama, Susanti Sufyadi, Lanny Anggraini, Waluyo, Sofie Dewayani, Wien Muldian, and Dwi Renya Roosaria. 2016. Panduan Gerakan Literasi Sekolah Di Sekolah Dasar. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah.
Faradina, Nindya. 2017. “Pengaruh Program Gerakan Literasi Sekolah Terhadap Minat Baca Siswa Di SD Islam Terpadu Muhammadiyah An-Najah Jatinom Klaten.” Hanata Widya 6 (8): 60–69.
Fuad, A. Jauhar. 2012. Teori Dan Praktik PTK. Tulungagung: STAIN Tulungagung.
Fuad, A. Jauhar, and Manu Winarsih. 2018. “Peningkatan Prestasi Belajar Dengan Metode Bermain Peran Pada Tema Kegiatan Jual Beli.” Ed-Humanistics : Jurnal Ilmu Pendidikan 3 (1). http://ejournal.unhasy.ac.id/index.php/ed-humanistics/article/view/251.
Hidayah, Afifah Nur, and Nurhadija. 2018. “Aktivitas Mendongeng Menggunakan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Moral.” Jurnal Smart PAUD 1 (1): 73–81.
Kern, Richard. 2000. Literacy and Language Teaching. OUP Oxford.
Khairuddin, Zurina. 2013. “A Study of Students’ Reading Interests in a Second Language.” International Education Studies 6 (1): 160–70. https://doi.org/10.5539/ies.v6n11p160.
Limarga, Debora Meiliana. 2017. “Penerapan Metode Bercerita Dengan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Kemampuan Empati Anak Usia Dini.” Tunas Siliwangi : Jurnal Program Studi Pendidikan Guru PAUD STKIP Siliwangi Bandung 3 (1): 86–104. https://doi.org/10.22460/ts.v3i1p86-104.320.
Maryana, Rita, and Yeni Rachmawati. 2013. Pengelolaan Lingkungan Belajar. Prenada Media.
Mukhtar, Latif, Zukhairina, Rita Zubaidah, and Muhammad Afandi. 2013. Orientasi Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana.
Patimah, Patimah. 2015. “Efektifitas Metode Pembelajaran Dongeng Dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Anak Pada Jenjang Usia Sekolah Dasar.” Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI 2 (2). https://doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v2i2.123.
Ratnawati, Eka. 2010. “Peningkatan Kemampuan Berbicara Melalui Dongeng Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas I Sekolah Dasar Negeri 2 Bendosari Kecamatan Sawit Kabupaten Boyolali Tahun 2010.” Other, UNS. https://eprints.uns.ac.id/74/.
Rini, Titis Angga, Titik Harsiati, and Imam Agus Basuki. 2017. “Asesmen Autentik Menulis Untuk Menunjang Penerapan Gerakan Literasi di Sekolah Dasar.” In Seminar Nasional Teknologi Pembelajaran dan Pendidikan Dasar 2017, 0:498–506. http://pasca.um.ac.id/conferences/index.php/sntepnpdas/article/view/906.
Shofaussamawati, Shofaussamawati. 2016. “Menumbuhkan Minat Baca Dengan Pengenalan Perpustakaan Pada Anak Sejak Dini.” Libraria: Jurnal Perpustakaan 2 (1): 46–59. https://doi.org/10.21043/libraria.v2i1.1189.
Squires, Scot. 2014. “The Effects of Reading Interest, Reading Purpose, and Reading Maturity on Reading Comprehension of High School Students.” Doctor of Education, Submitted to the Graduate Department and Faculty of the School of Education: Baker University.
Sultan, Ahmad Rofiuddin, Nurhadi, and Endah Tri Prianti. 2017. “The Effect of the Critical Literacy Approach on Pre-Service Language Teachers’ Critical Reading Skills.” Eurasian Journal of Educational Research (EJER) 6 (71): 159–74.
Suragangga, I. Made Ngurah. 2017. “Mendidik Lewat Literasi untuk Pendidikan Berkualitas.” Jurnal Penjaminan Mutu 3 (2): 154–63. https://doi.org/10.25078/jpm.v3i2.195.
Susanto, Ahmad. 2016. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Kencana.
Susilana, Rudi, and Cepi Riyana. 2009. Media Pembelajaran: Hakikat, Pengembangan, Pemanfaatan, dan Penilaian. Bandung: CV.Wacana Prima.
Tarigan, Henry Guntur. 2013. Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Bahasa. Bandung: Angkasa.
Ulya, Iik Faiqotul, Riana Irawati, and Maulana Maulana. 2016. “Peningkatan Kemampuan Koneksi Matematis Dan Motivasi Belajar Siswa Menggunakan Pendekatan Kontekstual.” Jurnal Pena Ilmiah 1 (1): 121–30. https://doi.org/10.23819/pi.v1i1.2940.
Widayoko, Agus, Supriyono Koes, and Muhardjito Muhardjito. 2018. “Analisis Program Implementasi Gerakan Literasi Sekolah (GLS) Dengan Pendekatan Goal-Based Evaluation.” Jurnal Tatsqif 16 (1): 78–92.
Wiedarti, Pangesti, Laksono Kisyani, Pratiwi Retnaningdyah, Sofie Dewayani, Wien Muldian, Susanti Sufyadi, Renya Roosaria, et al. 2016. Desain Induk Gerakan Literasi Sekolah. Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah. http://repositori.perpustakaan.kemdikbud.go.id/39/.
Yuwono, Untung. 2007. Gerbang Sastra Indonesia Klasik. Jakarta: Wedatama Widya Sastra.
Diterbitkan
2019-03-13
Bentuk Sitasi
Fuad, A. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI 6, no. 1 (March 13, 2019): 13-30. Accessed April 20, 2024. https://jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/modeling/article/view/347.
Section
Articles