Implementasi Kemampuan Membaca Huruf Hijaiyah melalui Flash Card Bahasa Arab pada Kelompok A di RA al Hikmah Ngampungan Bareng Jombang

  • Miftahillah Miftahillah Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Nahdlatul Ulama Al Hikmah Mojokerto
  • Ana Izzatul Khoiroh STITNU Al Hikmah Mojokerto
Kata kunci: Flash Media Cards, Ability to Read Children's Hijaiyah Letters

Abstrak

Arabic flash card media is a card learning media that is used by teachers to learn learning in children in reading hijaiyah letters correctly and correctly, related to the development of RA age children (4-6 years) included in pre-operational walls while children cannot Think abstractly about an event or event, so the child understands it better. With the aim of this study to determine the implications of the use of Arabic flash card media in the ability to read group A hijaiyah letters at RA Al Hikmah Ngampungan Bareng Jombang. this research is a qualitative method with data analysis techniques using data collection on the results of children's assessment through a grid of research instruments which are then summarized in the results of the study. The population in this study were group A RA Al Hikmah students who collected 27 children with a sample of 6 children. the results can be seen by the increase in the score of the ability to read the hijaiyah letters in group A children so that the results of the study entitled "the ability to read hijaiyah letters through Arabic flash cards in group A in RA Al Hikmah Ngampungan Bareng Jombang" have been implicated in the results of children's activities.

Referensi

Arikunto, Suharsimi. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Arsyad, Azhar. (2011). Media Pembelajaran, Jakarta: Rajawali Press.
Departemen Pendidikan Nasional, (2010). Pendidikan Karakter Teori & Aplikasi, Jakarta: Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan dan Menengah Kementerian Pendidikan Nasional.
Hadi, Sutrisno. (2000). Metodologi Research, Kanisius, Yogyakarta.
Harun Rasyid, Mansyur & Suratno. (2009). Asesmen Perkembangan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Multi Pressindo.
Hartati, Sofia. (2005). Perkembangan Belajar Pada Anak Usia Dini. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Indriana, Dina. (2011). Ragam Alat bantu Media Pengajaran, (Yogyakarta: Diva Press.
Kartono, Kartini. (1990). Psikologi Perkembangan Anak. Bandung : CV. Mandar.
Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2014). Buku Panduan Pendidik Kurikulum 2013 PAUD Anak Usia 5-6 Tahun, Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kementerian Agama RI. (2015). Mushaf Terjemah Perkata. Jakarta: Zikrul Hakim.
Mutiah, Diana. (2010). Psikologi Bermain Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana
Muchtar, Syamsuar. (1987). Dimensi Supervisi Pendidikan, Bandung: Alfabeta.
Nugraha, Ali. (2005). Kurikulum dan Bahan Belajar TK, UT Jakarta.
Papalia, D. E., Old s, S. W., & Feldman, R. D. (2009). Human Development Perkembangan Manusia, Jakarta: Salemba Humanika.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 137 Tahun 2014 Tentang Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini, Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.
Santrock, John W. (2002). Life-span Development; Perkembangan Masa Hidup. Jilid 2. Jakarta: Erlangga
Susilana, Rudi dan Cepiriyana. (2011). Media Pembelajaran, Jakarta: Rajawali Press
Susanto, Ahmad. (2011). Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Suyanto, Slamet. (2005). Dasar-Dasar Pendidikan Anak Usia Dini, Yogyakarta: Hikayat Publishing.
Sujiono, Bambang Dan Sujiono, Yuliani Nurani. (2005). Menu Pembelajaran Anak Usia Dini, Jakarta: Yayasan Citra Pendidikan Indonesia.
Suyanto, Kasihani K.E. (2007). English for Young Learners Melejitkan Potensi Anak Melalui English Class yang Fun, Asyik, dan Menarik, Jakarta : Bumi Aksara.
Seefeldt, Carol dan Barbara, A.Wasik, (2008). Pendidikan Anak Usia Dini Menyiapkan Anak Usia Tiga, Empat dan Lima Tahun Masuk Sekolah. Jakarta : PT Indeks.
Undang - Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional, 2004, Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Yulianti, Dwi. (2010) Bermain Sambil Belajar Sains di Taman Kanak-kanak, Jakarta: PT Indeks.
Diterbitkan
2022-08-08
Bentuk Sitasi
Miftahillah, M., & Khoiroh, A. (  ). Implementasi Kemampuan Membaca Huruf Hijaiyah melalui Flash Card Bahasa Arab pada Kelompok A di RA al Hikmah Ngampungan Bareng Jombang. SCHOLASTICA: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 3(2), 81-99. Retrieved from https://jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/scholastica/article/view/1094
Section
Articles