Analisis Kesalahan Penggunaan Tanda Baca dalam Teks Narasi Siswa Kelas IV SD Swasta PAB 29 Desa Manunggal Tahun Pelajaran 2024/2025
Abstrak
Based on the observations made by the researcher at SD Swasta PAB 29 in Manunggal Village, it discovered that the narrative essays still include punctuation mistakes of fourth-grade students in Class IV-A at SD Swasta PAB 29, Manunggal Village. The research problem is: how are the errors in the use of periods, commas, exclamation marks, and question marks present in the narrative essays of fourth-grade students in Class IV-A at SD Swasta PAB 29, Manunggal Village? The aim of this study is to analyze and describe the errors in punctuation usage in the students' narrative essays. This is a qualitative study, and the subjects are the students of Class IV-A at SD Swasta PAB 29, Manunggal Village. Forcollection the data used random sampling, which is a technique of random selection. The results of this indicate that many students still make mistakes in punctuation usage. Variations in errors in the use of punctuation marks by students show this. Therefore, the researcher concluded that class IV-A students still had not mastered the use of punctuation marks in their essays.
Downloads
Referensi
Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Dan Sastra (Basastra) Di Sekolah Dasar. PERNIK: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 35-44.
Lubis, I. S., Lamsari, M., Hasibuan, A. S., & Siregar, S. T. (2022). Kegiatan Memperkenalkan Tanda Baca Kepada Anak SD 200220 Kelas IV di Kelurahan Ujung Padang. Jurnal ADAM: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 84-88.
Wibowo, D. C., Sutani, P., &Fitrianingrum, E. (2020). Penggunaan Media Gambar Seri Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Karangan Narasi. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 3(1), 51-57.
Kustina, R. (2018). Analisis Kesalahan Ejaan Pada Katya Ilmiah Mahasiswa Bahasa Indonesia STKIP Bina Bangsa Getsempena Banda Aceh. Jurnal Metamorfosa, 6(1), 95-102.
Nafinuddin, S. (2020). Analisis Kesalahan Berbahasa Dalam Bahasa Indonesia.
Rijali, A. (2019). Analisis data kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81-95. Sapawi, S. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa dalam Karangan Narasi Siswa Kelas VI Sekolah Dasar. Stilistika: Kajian Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya, 3(2).
Hasrianti, A. (2021). Analisis Kesalahan Penggunaan Tanda Baca dalam Karangan Peserta Didik. JurnalOnoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 7(1), 213-222.
Apriliana, A. C., & Martini, A. (2018). Analisis kesalahan ejaan dalam karangan narasi pada siswa kelas V sekolah dasar Kecamatan Sumedang Selatan. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 227-232.
Salam, S. S., Sumardi, S., &Hodidjah, H. (2016). Analisis Kesalahan Penggunaan Tanda Baca Tanya dan Tanda Baca Titik Pada Teks Dialog Siswa. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(2), 168-175.
Silitonga, S. N. (2016). Analisis Kesalahan Ejaan Dalam Karangan Siswa SD Negeri Gemawang Sinduadi Mlati Sleman. Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(1).
Nurmawati, N., Barsandji, S., & Muhsin, M. (2017). Peningkatan Kemampuan Menggunakan Tanda Baca Titik, Koma, dan Titik Dua dalam Kalimat dengan Menggunakan Metode Latihan Siswa Kelas IV SDN Atananga. Jurnal Kreatif Online, 3(1).
Nurjanah, E. S., Kusdiana, A., &Apriliya, S. (2014). Kesalahan Penggunaan Tanda Baca Titik dan Koma dalam Karangan Narasi Siswa Kelas V di Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 20-29.
Rohmah, N. N. S. (2022). ANALISIS KEMAMPUAN SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR MENGGUNAKAN TANDA BACA MELALUI TEKS NARASI. JURNAL MITRA SWARA GANESHA, 9(2), 27-33
Sapawi, S. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa dalam Karangan Narasi Siswa Kelas VI Sekolah Dasar. Stilistika: Kajian Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya, 3(2).

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.