Peranan Media Boneka Tangan terhadap Perkembangan Bahasa Awal Anak di Masa Pandemi di TPA Qurrota A’yun Kebonagung Purworejo Kota Pasuruan

  • Siti Mukrimatun Nisa’ Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Nahdlatul Ulama Al Hikmah Mojokerto
Kata kunci: language development, storytelling

Abstrak

Growth and development in early childhood is very important period because at this time the basic growth will influence and determine the next child’s development. One aspect of early childhood development is language. Language as a means of communication. The storytelling method is an activity to convey information. The purpose of this research is how to develop language skills through storytelling method using hand puppet media. There are 3 ways to develop children’s language skills by telling stories using hand puppet media: 1) intense communication with children, 2) telling stories using hand puppet media, 3) playing games that can develop children’s language.

Referensi

Alfatihaturrohmah , “Kemampuan Berbicara Anak Usia 5-6 Tahun Di TK X Kamal” , Jurnal PG-PAUD Trunojoyo: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini, Volume 5, Nomor 2, Oktober 2018
Dina Indriana. (2011). Ragam Alat Bantu Media Pengajaran. Yogyakarta : DIVA Press
Fatini Aisyaroh, dkk. “Pengembangan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Metode Bercerita dengan Boneka Tangan”, Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini IAIN Jember, Volume 1, Nomor 1, 2020
Hurlock, E. (1978). Perkembangan Anak Jilid I. (Alih Bahasa: Agus Dharma). Jakarta: Erlangga.
Isna Aisyah , “Perkembangan Bahasa Anak Usia DINI”, Jurnal-Athfal Guru TK Kutowinangun Kebumen, Vol. 2, No. 2, 2019.
Kamenag RI, Terjamah Al Quran Al Karim. Bandung: PT. Alma’arif.
Mansur. 2009. Pendidikan Anak Usia Dini dalam Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Moeslichatoen. (2004). Metode Pengajaran di Taman Kanak-kanak. Jakarta: Rineka Cipta
Novan Ardy Wiyani. 2016. Konsep Dasar PAUD. Yogyakarta: Gava Media.
Nur Rahmah Azzahra, “Pengaruh Interaksi Sosial di Lingkungan Rumah Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia 4-5 Tahun di PAUD Ayah Bunda Cililitan Jakarta Timur”, Jurnal Pendidikan PAUD, Vol. 3, No. 1, 2018
Samani, Muchlas dan Hariyanto. (2017). Pendidikan Karakter. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Offset.
Slamet Suyanto. (2005). Dasar-dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Hikayat Publising.
Susanto, Ahmad. (2012). Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana.
Suyadi. 2010. Psikologi Belajar Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Pedagogia.
Tadkiroatun Musfiroh. (2010). Pengembangan Bahasa Anak Usia Dini. Dalam Buku 2: Pendidikan Guru Taman Kanak-kanak. Yogyakarta: Panitia Sertifikasi Guru (PSG) Rayon 11, Kementerian Pendidikan Nasional, UNY.
Yusuf, Syamsu. 2005. Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: PT. Rosda Karya.
Yudrik Jahja. 2011. Psikologi Perkembangan. Jakarta: Prenada Media Group.
Diterbitkan
2021-08-29
Bentuk Sitasi
Nisa’S. (2021, August 29). Peranan Media Boneka Tangan terhadap Perkembangan Bahasa Awal Anak di Masa Pandemi di TPA Qurrota A’yun Kebonagung Purworejo Kota Pasuruan. PROCEEDING: The Annual International Conference on Islamic Education, 5(1), 209-215. Retrieved from https://jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/proceedings/article/view/895