Tantangan dan Peluang: Transformasi Penyiaran Tradisional ke Media Sosial
Abstrak
This research aims to uncover the problem of the transformation of traditional broadcasting to social media which includes the occurrence of two major contradictory things; namely the challenges that traditional broadcasting institutions may face in welcoming the presence of social media as well as the great opportunities that traditional broadcasting institutions will get due to the presence of social media.
This type of research is qualitative research, where data collection is carried out through interviews with several informants and direct observations in the field, then the data is collected, then processed and analyzed using the inductive method, namely drawing conclusions from the specific to the general.
Based on the research conducted, the results showed that Salam TV as a research site considers that the phenomenon of the presence of social media can be both a challenge and an opportunity; The challenge faced is that some of Salam TV's viewers have turned to social media with all the convenience it offers, whereas they think that traditional broadcasting is no longer relevant in their lives. However, there is an opportunity for Salam TV in this case which they have successfully exploited, namely that the presence of social media stimulates Salam TV to also be present on social media, namely by reposting its superior programs via social media platforms.
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk menyingkap problem transformasi penyiaran tradisional menuju media sosial yang mencakup terjadinya 2 hal besar yang bertolak belakang; yaitu tantangan yang mungkin akan dihadapi oleh lembaga penyiaran tradisional menyambut kehadiran media sosial serta peluang besar yang didapatkan oleh lembaga penyiaran tradisional akibat kehadiran media sosial..
Jenis penelitian ini adalah penelitian kualitatif, yang pengumpulan datanya dilakukan melalui metode wawancara terhadap beberapa informan serta pengamatan (observasi) langsung di lapangan, kemudian data dikumpulkan, lalu diolah, dan dianalisa dengan menggunakan metode induktif yaitu menarik suatu kesimpulan dari yang khusus kepada yang umum.
Berdasarkan penelitian yang dilakukan diperoleh hasil bahwa Salam TV sebagai tempat penelitian memandang bahwa fenomena hadirnya media sosial bisa menjadi tantangan sekaligus menjadi peluang; sisi tantangan yang dihadapi adalah bahwa sebagian penonton Salam TV beralih menuju ke media sosial dengan segala bentuk kenyamanan yang ditawarkan, sebaliknya mereka menganggap bahwa penyiaran tradisional sudah tidak relevan dalam kehidupan mereka. Akan tetapi terdapat peluang untuk Salam TV dalam hal ini yang berhasil mereka manfaatkan, yaitu bahwa kehadiran media sosial menstimuli Salam TV untuk hadir juga di media sosial, yaitu dengan cara memposting ulang program-program unggulannya melalui plarform media sosial.
Downloads
Referensi
Li, Z. (2023). Shaping the Media Landscape: Exploring Media User Consumption in the Age of Social Media. Journal of Innovation and Development, 4(3), 68–71.
Morissan. (2014). Teori Komunikasi: Individu Hingga Massa (2nd ed.). KENCANA PRENADA MEDIA GROUP.
Muhammad Anshar. (2022). Teknologi Komunikasi Dalam Pembelajaran (A. F. Arsal (ed.); 1st ed.). PT Raja Grafindo Persada.
Nguyen, A., & Western, M. (2006). The Complementary Relationship between the Internet and Traditional Mass Media: The Case of Online News and Information. Information Research: An International Electronic Journal, 11(3), n3.
Pavlik, J. V. (2008). Media in the digital age. Columbia University Press.
Puspitarini, D. S., & Nuraeni, R. (2019). Pemanfaatan media sosial sebagai media promosi. Jurnal Common, 3(1), 71–80.
Setterquist, E. (2016). The effect of quality metrics on the user watching behaviour in media content broadcast.
Sultanbaeva, G. S., Tolegen, B. Z., Lozhnikova, O. P., Buyenbayeva, Z. K., & Tyulepberdinova, G. A. (2024). DISSEMINATION OF FAKE AND INCORRECT INFORMATION ON SOCIAL NETWORKS. Herald of Journalism/Habaršy Žurnalistika Seriâsy, 72(2).
Syukur Kholil. (2006). Metodologi Penelitian Komunikasi (1st ed.). Citapustaka Media.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.