فعاليةالتحليل الأخطاء في الجملة العربية و الإندونيسية لترقية فهم اللغة العربية

  • Muhammad Danil Aswari UIN Mataram
  • Dedy Wahyudi UIN Mataram
  • Lalu Muhammad Ariadi IAI Hamzanwadi, Pancor
Kata kunci: Analisis Kontrastif, Analisis Kesalahan, Bahasa Arab

Abstrak

This research is about contrast analysis and error analysis. The aim of this study is to find out the effectiveness of contrasting analysis and error analysis in improving the understanding of the Arabic language students in Madrasa Aliyah Addiinul Qayyim. This madrasah was chosen as an object of research because of the differences in the methods of teaching Arabic with other madrasas in Eastern Lombok. The hypothesis of this research is that contrast analyses and error analyses are effective in improving the ability of Arabic students. This research uses this kind of experiment with pretest and posttest designs as well as quantitative approaches. The total sample is a class of twenty students with data collection techniques using tests before and after as well as the test-t formula. Both the design of the pretes and the postest are established on the basis of the teaching instruments applied by the teachers in the madrasah of addiinul qayyim. The results of this study show that t-count is 4,769 and t-table is 2,061, which means that contrast analysis and error analysis are effective in improving students' skills in Arabic.

 

Abstrak

Penelitian ini tentang analisis kontrastif dan analisis kesalahan, tujuan dari penelitian ini adalah adalah untuk mengetahui efektivitas analisis kontrastif dan analisis kesalahan dalam meningkatkan pemahaman bahasa arab siswa pada kelas x madrasa aliyah addiinul qayyim. Madrasah ini dipilih menjadi obyek dari penelitian karena perbedaan metode pengajaran bahasa Arab dengan madrasah-madrasah lain di Lombok Timur. Hipotesis dari penelitian ini adalah bahwa analisis kontrastif dan analisis kesalahan efektiv untuk meningkatkan kemampuan bahasa arab siswa. Penelitian ini menggunakan jenis eksperimen dengan desain pretest dan postest serta pendekatan kuantitatif. Baik desain pretes, maupun postest, keduanya ditetapkan berdasarkan instrumen-instrumen pengajaran yang diterapkan oleh para guru di madrasah addiinul qayyim. Jumlah sampelnya adalah kelas x yang berjumlah dua puluh siswa dengn tehnik pengumpulan data menggunakan test sebelum dan sesudah serta menggunakan rumus uji-t . Hasil penelitian ini bahwa t-hitung 4,769 dan t-tabel 2,061 yang berarti bahwa analisis kontrastif dan analisis kesalahan efektiv dalam peningkatan kemampuan siswa di bidang bahasa Arab.

Downloads

Download data is not yet available.

Referensi

Abu-Saleh, S. Y., Irsheid, W., Ghazzawi, H., Amawi, A. T., Pandi-Perumal, S. R., Trabelsi, K., Seeman, M. V., & Jahrami, H. (2024). The psychometric properties of the Arabic version of the dieting beliefs scale (DBS). Heliyon, 10(7), e28842. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e28842
Ainin, M. (2013). PENELITIAN PENGEMBANGAN DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB. Okara, II.
Ainin, M., Ahsanuddin, M., Asrori, I., & Mahmud Adam Ibrahim, F. (2020). Designing Online-Based Independent Learning Network for the Development of Arabic Language Research Methodology (ALRM) at State University of Malang, Indonesia. Journal of Education and E-Learning Research, 7(1), 7–14. https://doi.org/10.20448/journal.509.2020.71.7.14
Ardiana, L. I. (1999). Analisis Kesalahan Bahasa. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Asy’ari, M. (2019). Metode, Sistem dan Prinsip Pembelajaran Bahasa Arab yang Inovatif. An Nabighoh: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Arab, 20(02), 288. https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v20i02.1465
Awaliyah, M. (2022). Analisis Kontrastif Bahasa: Urgensi Memahami Budaya dalam Kajian Bahasa Arab. Tashwir: Jurnal Penelitian Agama Dan Sosial Budaya, 10(2), 109–122. https://doi.org/10.18592/jt.v%vi%i.7493
Azisi. (2020). At Tahlil At Taqabuli (Contrastive Analysis) Vocabulary in Indonesian and Arabic. AKSIS: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(1). https://doi.org/10.21009/AKSIS
Echols, J. M. (1993). Kamus Inggris-Indonesia (I). Gramedia Pustaka Utama.
Mabruroh, M. (2019). at-Tahlil Ghair at-Taqobul Litahlil al-Akhtha’. Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab, 3(1), 109. https://doi.org/10.29240/jba.v3i1.755
Mu’in, A. (2003). INTERFERENSI GRAMATIKAL ANTARA BAHASA INDONESIA DAN BAHASA ARAB. Pascasarjana UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Nur, T. (2016a). ANALISIS KONTRASTIF DALAM STUDI BAHASA. Arabi : Journal of Arabic Studies, 1(2), 64. https://doi.org/10.24865/ajas.v1i2.11
Nur, T. (2016b). ANALISIS KONTRASTIF DALAM STUDI BAHASA. Journal of Arabic Studies, 1(2), 64–74. http://journal.imla.or.id/index.php/arabi
Rohayati, E. (2019). ANALISIS KONTRASTIF DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB. Taqdir, 4(2), 105–117. https://doi.org/10.19109/taqdir.v4i2.3126
Solyman, A., Wang, Z., Tao, Q., Elhag, A. A. M., Zhang, R., & Mahmoud, Z. (2022). Automatic Arabic Grammatical Error Correction based on Expectation-Maximization routing and target-bidirectional agreement. Knowledge-Based Systems, 241. https://doi.org/10.1016/j.knosys.2022.108180
Suryadarma, Y. (2015). المقارنة بين علم اللغة التقابلي وتحليل الأخطاء. Lisanudhad: Jurnal Bahasa, Pembelajaran Dan Bahasa Arab, 2(1).
Tarigan, H. G. (2009). Pengajaran Analisis Kontrastif. Percetakan Angkasa.
احمد بن عبد الله البشير. (1998). التحليل التقابلي بين النظاريات و التطبيقي. ليفيا.
محمد زين بن محمود. (2003). الفضائل النحوية في اللغة العربية و الملايوية. المكتبة الاواب .
Diterbitkan
2023-09-30
Bentuk Sitasi
Aswari, Muhammad, Dedy Wahyudi, and Lalu Ariadi. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI 10, no. 3 (September 30, 2023): 897-913. Accessed February 17, 2025. https://jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/modeling/article/view/2452.
Section
Articles