Hubungan Ilmu Jiwa Agama dengan Aktivitas Keagamaan dalam Kehidupan Bermasyarakat
DOI:
https://doi.org/10.69896/modeling.v8i2.1065Keywords:
Religious PsychologyAbstract
In human life, religious entities and human psychological processes cannot be separated from each other, like interconnected chains. In the context of religious society, it is not uncommon for daily behavior to be determined more by the results of experience on religious beliefs, in the sense that behavior that occurs in human practical life is a manifestation of belief in God. The purpose of this study is to explain the relationship between religious psychology and religious activities in social life. This research uses qualitative research methods with descriptive analytic research. The result of this research is that the psychology of religion in humans consists of monistic theory and faculty theory. Monistic theory explains that the spiritual source of religion in humans comes from a single source, as the basis of their thinking. Meanwhile, the faculty theory reveals that the spiritual source of religion in humans is a combination of several psychological functions, namely; the function of creativity (reason), the function of taste (emotion), the function of intention (will) related to religious activities. This is evidence that religious psychology and religious activities have a parallel correlation.
Downloads
References
Arifin, B. S., & Jalil, M. A. (2008). Psikologi agama.
Az-Za'balawi, M. S. M. (2007). Pendidikan Remaja antara Islam & Ilmu Jiwa. Gema Insani.
Choli, I. (2018). Perkembangan Jiwa Keagamaan pada Usia Lanjut. Al-Risalah: Jurnal Studi Agama dan Pemikiran Islam, 9(2), 97-109.
Daradjat, Zakiah. (1996). Ilmu Jiwa Agama, Jakarta: Bulan Bintang
Diasti, K. (2021). Pengaruh Pembelajaran Pendidikan Agama Islam terhadap Pemahaman Jiwa Agama Siswa. Jurnal Pendidikan Islam Al-Affan, 2(1), 61-68.
Endang Saifuddun Anshari, (2009), Ilmu Filsafat dan Agama, Jakarta: Bina Ilmu
Fitrianah, R. D. (2019). Perkembangan Jiwa Agama Pada Anak (Analisis Kajian dan Pemikiran dalam Psikologi Agama). Al Fitrah: Journal of Early Childhood Islamic Education, 2(2), 331-340.
Hamid, A. (2017). Agama dan Kesehatan Mental dalam Perspektif Psikologi Agama. Healthy Tadulako Journal (Jurnal Kesehatan Tadulako), 3(1), 1-14.
Iqbal, M. (2013). The Reconstruction of Religious Thought in ISLAM. Pers Universitas Stanford.
Kurniawan, A. T. (2017). Perkembangan Jiwa Agama pada Anak. Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 1(1), 69-80.
Mohamed, Y. (1998). Human Nature in Islam. AS Noordeen: Kuala Lumpur, Malaysia.
Mubarak, A. Z. (2017). Perkembangan Jiwa Agama. ITTIHAD, 12(22), 91-106.
Najati, M. U., & Mohammad, A. (2004). Al-Quran dan Ilmu Jiwa.
Nawawi, Hadari. (1991). Metode Penelitian Bidang Sosial. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.
Rijal, F. (2016). Perkembangan Jiwa Agama pada Masa Remaja (Al-Murahiqah). PIONIR: Jurnal Pendidikan, 5(2).
Rizal, S. S. (2018). Perkembangan Jiwa Keagamaan pada Masa Anak-anak menurut Jalaluddin dan Zakiah Daradjat. Tarbiyat al-Aulad: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(1).
Sudirman, S. (2021). Pentingnya Ilmu Jiwa Agama dalam Kehidupan (Tinjauan: Teori dan Konsep Ilmu Jiwa). SCHOLASTICA: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 3(1), 1-10.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian: Kuantitaif & Kualitatif. Bandung: R&D Publikasi.
Thaib, M. I. (2015). Perkembangan Jiwa Agama pada Masa Al-Murahiqah (Remaja). Substantia: Jurnal Ilmu-Ilmu Ushuluddin, 17(2), 245-258.
Tumanggor, R. (2016). Ilmu Jiwa Agama. Prenada Media.
Yani, A. (2013). Pendidikan Agama pada Anak oleh Orang Tua: Tinjauan Psikologi Islam. Jurnal Ilmu Agama: Mengkaji Doktrin, Pemikiran, dan Fenomena Agama, 14(1), 33-44.
Yuhaniah, R. (2022). Psikologi Agama dalam Pembentukan Jiwa Agama Remaja. Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 12-42.