Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan Kesehatan terhadap Kepuasan Pasien Peserta Jaminan Kesehatan Nasional di Indonesia

  • Annisa Fijjannah Aliyyah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Medan
  • Chairunnisyah Nurma Difhanny Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Medan
  • Dhea Namira Ananda Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Medan
  • Desfi Rahma Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Medan
  • Priska Dwi Jayanti Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Medan
  • Dewi Agustina Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Medan
Kata kunci: Kualitas Pelayanan, Kepuasan pasien, BPJS

Abstrak

Satisfaction of health service providers is very important, but satisfaction is often neglected or forgotten. Patient satisfaction is an important aspect in measuring the quality of health services. Research objective: analysis of the effect of health service quality on patient satisfaction of JKN participants in Indonesia. The state of public health greatly affects health services in Indonesia. The type of research carried out is The method used in writing literature review. The population is JKN participants in Indonesia. Based on the results of a literature review of 10 journals obtained, it shows that there is a significant relationship between the effect of the quality of health services on the satisfaction of patients participating in the national health insurance in Indonesia. In this literature review, it is also concluded that there is a relationship between the quality of health services and the satisfaction of patients participating in the National Health Insurance (Ï<0.05).

Downloads

Download data is not yet available.

Referensi

Susanti, D., Afifah, Y., Santika, Y., & Gurning, F. P. (2022). HUBUNGAN KUALITAS PELAYANAN KESEHATAN DENGAN TINGKAT KEPUASAN PASIEN PESERTA JAMINAN KESEHATAN NASIONAL DI RUMAH SAKIT UMUM DAERAH KOTA TANJUNGBALAI. Humantech: Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 1(9), 1286-1295.
Fajrah, S. (2021). HUBUNGAN PELAYANAN KEPERAWATAN DENGAN KEPUASAN PASIEN RAWAT INAP PESERTA JAMINAN KESEHATAN NASIONAL DI RUMAH SAKIT UMUM DAERAH ANUNTALOKO. Pustaka Katulistiwa: Karya Tulis Ilmiah Keperawatan, 2(2), 53-61
Ratnasari, I. (2021). PENGARUH KUALITAS PELAYANAN DAN KEPERCAYAAN PASIEN TERHADAP KEPUASAN PASIEN RAWAT INAP KELAS 1 PESERTA BPJS DI RSUD KARAWANG. Cakrawala Management Business Journal, 3(2), 685-698.
Anggraeni, D. A., & Adriansyah, A. A. (2022). Analisis Pengaruh Pelayanan Puskesmas Terhadap Kepuasan Pasien BPJS. JIK (JURNAL ILMU KESEHATAN), 6(1), 1-6.
Arifin, M. H., & Suprayitno, S. (2021). Hubungan Mutu Pelayanan Kesehatan Dengan Kepuasan Pasien Pengguna Bpjs Kesehatan Di Puskesmas Segiri Kota Samarinda. Borneo Student Research (BSR), 2(2), 1234-1239.
Hartawan, I. M. P. S., & Zaini, Z. (2022). PENGARUH MUTU PELAYANAN TERHADAP KEPUASAN PASIEN BPJS RAWAT JALAN DI RUMAH SAKIT UMUM DAERAH KOTA MATARAM TAHUN 2022. Nusadaya Journal of Multidiciplinary Studies, 1(2), 22-26.
Setiyani, D. (2021). ANALISIS HUBUNGAN KUALITAS PELAYANAN PRIMA DENGAN KEPUASAN PASIEN JKN-KIS DI PUSKESMAS BERUNTUNG RAYA TAHUN 2020 (Doctoral dissertation, Universitas Islam Kalimantan MAB).
Tridiyawati, F., & Prahasta, D. (2022). Hubungan Mutu Pelayanan Kesehatan terhadap Kepuasan Pasien BPJS Kesehatan. Jurnal Ilmu Kesehatan Masyarakat, 11(02), 144-150.
WRD Muhadi, IP Sari, MN Huda. (2022). Hubungan Kualitas Pelayanan Medis dengan Tingkat Kepuasan Pada Pasien BPJS Kesehatan di Instalasi Rawat Jalan UPT Puskesmas Bugul Kidul Kota Pasuruan. Jurnal Rekam Medic, 5(2), 74-81.
Hendarsyah, A. N., Suparman, R., Susianto, S., & Mamlukah, M. (2022). ANALISIS HUBUNGAN FAKTOR-FAKTOR KUALITAS PELAYANAN DENGAN KEPUASAN PASIEN PESERTA BADAN PENYELENGGARA JAMINAN SOSIAL (BPJS) KESEHATAN DI PUSKESMAS CIAWIGEBANG KABUPATEN KUNINGAN TAHUN 2020. Journal of Public Health Innovation, 2(02), 133-142.
Tambahani, Y. O., Kalangi, J. A., & Walangitan, O. F. (2021). Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Peserta BPJS Kesehatan Kabupaten Halmahera Utara. Productivity, 2(2), 124-129.
Jannah Alifah Nur , K., Ristya Widi E.Y. (2017). Hubungan Kecepatan Waktu Pelayanan terhadap Kepuasan Pasien di Rumah Sakit Gigi dan Mulut Universitas Jember. e-Jurnal Pustaka Kesehatan, 5(1).
Karyanto, J. A. (2015). Analisis Faktor yang Mempengaruhi Kepuasan Pasien Rawat Inap Peserta BPJS non PBI di Puskesmas Kabupaten donggala. Universitas Hasanuddin.
Kemenkes RI. (2014). Buku Pegangan Sosialisasi Jaminan Kesehatan Nasional (JKN) Dalam Sistem Jaminan Sosial Nasional. Jakarta.
Diterbitkan
2023-09-25
Bentuk Sitasi
Aliyyah, Annisa, Chairunnisyah Difhanny, Dhea Ananda, Desfi Rahma, Priska Jayanti, and Dewi Agustina. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI 10, no. 3 (September 25, 2023): 104-117. Accessed February 10, 2025. https://jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/modeling/article/view/1433.
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)