Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan Kesehatan terhadap Kepuasan Pasien Peserta Jaminan Kesehatan Nasional di Indonesia
Abstrak
Satisfaction of health service providers is very important, but satisfaction is often neglected or forgotten. Patient satisfaction is an important aspect in measuring the quality of health services. Research objective: analysis of the effect of health service quality on patient satisfaction of JKN participants in Indonesia. The state of public health greatly affects health services in Indonesia. The type of research carried out is The method used in writing literature review. The population is JKN participants in Indonesia. Based on the results of a literature review of 10 journals obtained, it shows that there is a significant relationship between the effect of the quality of health services on the satisfaction of patients participating in the national health insurance in Indonesia. In this literature review, it is also concluded that there is a relationship between the quality of health services and the satisfaction of patients participating in the National Health Insurance (Ï<0.05).
Downloads
Referensi
Fajrah, S. (2021). HUBUNGAN PELAYANAN KEPERAWATAN DENGAN KEPUASAN PASIEN RAWAT INAP PESERTA JAMINAN KESEHATAN NASIONAL DI RUMAH SAKIT UMUM DAERAH ANUNTALOKO. Pustaka Katulistiwa: Karya Tulis Ilmiah Keperawatan, 2(2), 53-61
Ratnasari, I. (2021). PENGARUH KUALITAS PELAYANAN DAN KEPERCAYAAN PASIEN TERHADAP KEPUASAN PASIEN RAWAT INAP KELAS 1 PESERTA BPJS DI RSUD KARAWANG. Cakrawala Management Business Journal, 3(2), 685-698.
Anggraeni, D. A., & Adriansyah, A. A. (2022). Analisis Pengaruh Pelayanan Puskesmas Terhadap Kepuasan Pasien BPJS. JIK (JURNAL ILMU KESEHATAN), 6(1), 1-6.
Arifin, M. H., & Suprayitno, S. (2021). Hubungan Mutu Pelayanan Kesehatan Dengan Kepuasan Pasien Pengguna Bpjs Kesehatan Di Puskesmas Segiri Kota Samarinda. Borneo Student Research (BSR), 2(2), 1234-1239.
Hartawan, I. M. P. S., & Zaini, Z. (2022). PENGARUH MUTU PELAYANAN TERHADAP KEPUASAN PASIEN BPJS RAWAT JALAN DI RUMAH SAKIT UMUM DAERAH KOTA MATARAM TAHUN 2022. Nusadaya Journal of Multidiciplinary Studies, 1(2), 22-26.
Setiyani, D. (2021). ANALISIS HUBUNGAN KUALITAS PELAYANAN PRIMA DENGAN KEPUASAN PASIEN JKN-KIS DI PUSKESMAS BERUNTUNG RAYA TAHUN 2020 (Doctoral dissertation, Universitas Islam Kalimantan MAB).
Tridiyawati, F., & Prahasta, D. (2022). Hubungan Mutu Pelayanan Kesehatan terhadap Kepuasan Pasien BPJS Kesehatan. Jurnal Ilmu Kesehatan Masyarakat, 11(02), 144-150.
WRD Muhadi, IP Sari, MN Huda. (2022). Hubungan Kualitas Pelayanan Medis dengan Tingkat Kepuasan Pada Pasien BPJS Kesehatan di Instalasi Rawat Jalan UPT Puskesmas Bugul Kidul Kota Pasuruan. Jurnal Rekam Medic, 5(2), 74-81.
Hendarsyah, A. N., Suparman, R., Susianto, S., & Mamlukah, M. (2022). ANALISIS HUBUNGAN FAKTOR-FAKTOR KUALITAS PELAYANAN DENGAN KEPUASAN PASIEN PESERTA BADAN PENYELENGGARA JAMINAN SOSIAL (BPJS) KESEHATAN DI PUSKESMAS CIAWIGEBANG KABUPATEN KUNINGAN TAHUN 2020. Journal of Public Health Innovation, 2(02), 133-142.
Tambahani, Y. O., Kalangi, J. A., & Walangitan, O. F. (2021). Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Peserta BPJS Kesehatan Kabupaten Halmahera Utara. Productivity, 2(2), 124-129.
Jannah Alifah Nur , K., Ristya Widi E.Y. (2017). Hubungan Kecepatan Waktu Pelayanan terhadap Kepuasan Pasien di Rumah Sakit Gigi dan Mulut Universitas Jember. e-Jurnal Pustaka Kesehatan, 5(1).
Karyanto, J. A. (2015). Analisis Faktor yang Mempengaruhi Kepuasan Pasien Rawat Inap Peserta BPJS non PBI di Puskesmas Kabupaten donggala. Universitas Hasanuddin.
Kemenkes RI. (2014). Buku Pegangan Sosialisasi Jaminan Kesehatan Nasional (JKN) Dalam Sistem Jaminan Sosial Nasional. Jakarta.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.