Pengembangan Aplikasi Application for Listening untuk Meningkatkan Kemampuan Mendengar

Authors

  • Muhammad Aziz UIN Raden Mas Said, Surakarta
  • Imam Makruf UIN Raden Mas Said, Surakarta
  • Muhammad Nanang Qosim UIN Raden Mas Said, Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.69896/modeling.v12i3.2954

Keywords:

Aplikasi, kemampuan mendengar

Abstract

Aplikasi merupakan salah satu unsur penting dalam proses pembelajaran di era modern, karena keberadaannya sudah tidak bisa diabaikan lagi dan tujuan dari penelitian ini adalah untuk membuat Aplikasi “Application For Listening” untuk mengajar siswa kelas 7 dengan harapan Application for Listening dapat menjadi alternatif guru dan siswa untuk mengumpulkan materi dan media pembelajaran. Materi yang dikumpulkan berasal dari  buku “Bahasa Arab Kelas 7 MTs” yang berdasarkan kurikulum resmi dari pemerintah, Application for Listening meliputi: Kosakata dan maknanya, contoh dasar setiap kosakata, gambar untuk menunjang pembelajaran, audio untuk contoh dasar dan video yang dikumpulkan dari penutur asli sebagai referensi bagi siswa untuk mengetahui bagaimana bahasa Arab berbicara dalam bahasa mereka, disajikan dalam UI yang menarik perhatian siswa di kelas. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan (Research and Development) berdasarkan Teori Borg & Gall, peneliti menggunakan tes (Pre-Test dan Post-Test) untuk mengumpulkan data dan menggunakan Paired Simple T-Test untuk menganalisis data yang dikumpulkan.

Abstract

Applications are important element for learning process in the modern era, because their existence can’t be ignored anymore and the aim of this research is to create Application for Listening for teaching student class 7 hoping that Application for Listening can be teacher’s and student’s alternate for collecting materials and lessons. The materials were collected form book “Bahasa Arab Kelas 7 MTs” which based from official curriculum from government, Application For Listening includes : Vocabulary and its meaning, basic examples for each vocabulary, pictures to support lesson, audio for the basic examples and video collected from native speaker as reference for student to know how Arabian speaks their language, using a stunning UI to take student’s attention in the class. This research is a developmental research (Research and Development) based on Borg & Gall’s Theory, researcher used test (Pre-Test and Post-Test) to collect data and used Paired Simple T-Test to analyze collected data.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisyah, Siti Nur. Logika Dan Algoritma Pemrograman. Bagaimana Membangun Pondasi Dalam Dunia Komputer Dan IT. Yogyakarta: Anak Hebat Indonesia, 2024.

Aka, K. A. “Integration Borg & Gall (1983) and Lee & Owen (2004) Models as an Alternative Model of Design-Based Research of Interactive Multimedia in Elementary School.” Journal of Physics: Conference Series 1318, no. 1 (2019): 0–8. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1318/1/012022.

Chen, Xiao-Bin. “Tablets for Informal Language Learning Student Usage and Attitudes.” Language Learning & Technology 17, no. 1 (2013): 20.

Haryodi, Kristiano. Belajar Pemrograman Web Untuk Pemula. Yogyakarta: Anak Hebat Indonesia, 2024.

Hemmati Fatemeh, and Esmaeil Ghaderi. “The Effect of Four Formats of Multiple-Choice Question on the Listening Comprehension of EFL Learners.” Procedia - Social and Behavioral Sciences 98 (2014): 637–44.

Idrissova, Mapruza, Batagoz Smagulova, and Madina Tussupbekova. “Improving Listening and Speaking Skills in Mixed Levels Group (On the Material of New English File).” Procedia – Social and Behavioral Sciences 199 (2015): 277.

Kajiura, Mayumi, Hyeonjeong Jeong, Natasha Y.S Kawata, Shaoyun Yu, Toru Kinoshita, Ryuta Kawashima, and Motoaki Sugiura. “Brain Activity Predicts Future Learning Success in Intensive Second Language Listening Training.” Brain and Language 212 (2021): 2.

Kuswanto, Joko, and Ferro Radiansyah. “Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Sistem Operasi Jaringan Kelas XI.” Jurnal Media Infotama 14, no. 1 (2018): 19.

Mudlofir, Ali. Desain Pembelajaran Inovatif Dari Teori Ke Praktik. Surabaya: Rajawali Pers, 2016.

Munir. “Pendidikan Dunia Maya.” Ilmu & Aplikasi Pendidikan 4, no. 1 (2017): 26.

Nurlaela, Nur. Pengembangan Media Pembelajaran Busy Book Dalam Meningkatkan Kemampuan Bahasa Anak Usia Dini Di Play Group Islam Bina Baliata Way Halim Bandar Lampung Tahun Ajaran 2017/2018. Lampung: Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung, 2018.

Purnomo, Rosyana Fitria, Onno W Purbo, and RZ Abdul Aziz. Firebase: Membangun Aplikasi Berbasis Android. Yogyakarta: Penerbit Andi, 2020.

Rahmadani, Nindi Silvia, and Mia Setiawati. “Aplikasi Pendidikan Online ‘Ruang Guru’ Sebagai Peningkatan Minat Belajar Generasi Milenial Dalam Menyikapi Perkembangan Revolusi Industri 4.0.” Bahastra : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia 2, no. 1 (2017): 241–46.

Yousofi, Nourodn, Abdulbaset Sa’eedian, and Edris Khaledi. “‘ Headway ’ or ‘ Tactics for Listening ’? Which One Enhances Listening Comprehension of Kurdish EFL Learners ?” Procedia - Social and Behavioral Sciences 98 (2014): 1945–51.

Downloads

Published

28-09-2025

Issue

Section

Articles

How to Cite

“Pengembangan Aplikasi Application for Listening Untuk Meningkatkan Kemampuan Mendengar”. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI 12, no. 3 (September 28, 2025): 20–31. Accessed November 27, 2025. https://jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/modeling/article/view/2954.