Peningkatan Pemahaman Konsep Pembelajaran IPA dengan Menggunakan Model Predict, Observer, Explain (Poe) Berbantuan Video Animasi Siswa Sekolah Dasar
Abstrak
This study aims to improve the ability to understand concepts in class V UPT SD Negeri 007 Bangkinang. The background of this research is the low ability to understand science subject concepts in class V. This research is a class follow-up research, which was carried out in two cycles and each cycle consisted of two meetings. The subjects in this study were 1 teacher and 22 students, while the object was to use the POE (Predict, Observer, Explain) learning model to improve the ability to understand concepts. The research instrument consisted of teacher activity observation sheets, student activity observation sheets, documentation sheets and learning test sheets during learning using the POE (Predict, Observer, Explain) learning model. While the data analysis technique used is descriptive qualitative and quantitative analysis. Based on the results of research that has been carried out through 2 cycles, at the second meeting of cycle I the ability to understand the concept. The results of this study show that by using the animated video-assisted POE model in class V UPT SDN 007 Bangkinang there has been an increase, namely in cycle I meeting I students who completed 10 people or 45.46% with an average of 69.00, then in cycle I meeting II students who complete 13 people or 60% with an average value of 72.00. In cycle II meeting I, 15 students completed or 68.19% with an average score of 79.63, cycle II meeting II students completed 20 people or 90.10% with an average score of 87.55. By using the POE (Predict, Observer, Explain) learning model, it can improve the ability to understand the concepts of class V UPT SD Negeri 007 Bangkinang students.
Keywords: Ability to Understand Concepts, POE Model (Predict, Observer, Explain)
Downloads
Referensi
Aen, R. & Kuswendi, U. (2020). Meningkatkan Pemahaman Konsep IPA Siswa SD Menggunakan Media Visual Berupa Media Gambar dalam Pembelajaran IPA. J. Elem. Educ. 03, 99–103.
Cahyaningsih, U. & Sofyan, I., M. (2021). Pembelajaran Berbasis Video untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep IPA Peserta Didik di SD. J. Ilm. Kontekst. 2, 77–83.
Deliany, N., Hidayat, A. & Nurhayati, Y. (2019). Penerapan Multimedia Interaktif untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep IPA Peserta Didik di Sekolah Dasar. Educare, 17, 90–97.
Deria, M., D. & Wardani, D., S. (2022) Pengembangan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif untuk Meningkatkan Kemampuaan Pemahaman Konsep IPA Siswa Kelas V Sekolah Dasar. J. Profesi Pendidik. 1, 148–156.
Hasian, H., P., Situmorang, R., P. & Tapilow, M., C. (2020). Pengembangan Media Animasi Sistem Gerak Berbasis Model POE untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Keterampilan Generik Sains. JIPVA (Jurnal Pendidik. Ipa Veteran) 4.
Hidayati, A., S., Adi, E., P. & Praherdhiono, H. (2019). Pengembangan Media Video Pembelajaran untuk Meningkatkan Pemahaman Materi Gaya Kelas IV di SDN Sukoiber 1 Jombang. JINOTEP (Jurnal Inov. dan Teknol. Pembelajaran) Kaji. dan Ris. dalam Teknol. Pembelajaran 6, 45–50.
Mawaddah, S. & Maryanti, R. (2016). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP dalam Pembelajaran Menggunakan Model Penemuan Terbimbing (Discovery Learning). EDU-MAT J. Pendidik. Mat. 4, 76–85
Nahdi, D., S., Yonanda, D., A. & Agustin, N., F. (2018). Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Melalui Penerapan Metode Demonstrasi pada Mata Pelajaran Ipa. J. Cakrawala Pendas 4, 9–16.
Novanto, Y., S., Anitra, R. & Wulandari, F. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran POE terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Ipa Siswa SD. ORBITA J. Has. Kajian, Inov. dan Apl. Pendidik. Fis. 7, 205–211.
Qomariah, Y. N, Supardi, Z., A. I. (2021). Efektifitas Penerapan Model Pembelajaran Predict Observe Explain untuk Melatih Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMA dengan Metode Library Research. PENDIPA J Sci Educ, 6(1):49-56. doi:10.33369/pendipa.6.1.49-56.
Rahmawati, T., A., Supardi, Z., A., I. & Hariyono, E. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Video dengan Model POE (Predict Observe Explain) untuk Melatihkan Keterampilan Proses IPA Siswa Sekolah Dasar. J. Basicedu 6, 1232–1242.
Ulfaeni, S., Wakhyudin, H. & Saputra, H., J. (2017). Pengembangan Media Monergi (Monopoli Energi) untuk Menumbuhkan Kemampuan Pemahaman Konsep IPA Siswa SD. Profesi Pendidik. Dasar 4, 136–144.
Kusuma YY. Analisis Kesiapan Guru Kelas Dalam Pengelolaan Kelas Pada Mata Pelajaran Tematik di SD Pahlawan. (2020). J Rev Pendidik dan Pengajaran, 3(2):264-272. doi:10.31004/jrpp.v3i2.1270.
Muna, I. A. (2017). Model Pembelajaran POE (Predict-Observe-Explain) dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Keterampilan Proses IPA. El- Wasathiya J Stud Agama, 5(1):74-91.
Safitri E, Kosim., Harjono A. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Predict Observer Explain (POE) Terhadap Hasil Belajar IPA Fisika SMP Negeri 1 Lembar Tahun Ajaran 2015/2016. J Pendidik Fis dan Teknol, 5(2):197-204.
Surya, Y. F. (2018). Penerapan Model Number Head Together untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Kelas IV SD. Jurnal Basicedu, 2(1), 135-139.
Susanto., Dewi, N. R, Irsadi A. (2013). Pengembangan Multimedia Interaktif dengan Education Game pada Pembelajaran IPA Terpadu Tema Cahaya untuk Siswa SMP/MTs. Unnes Sci Educ J, 2(1):230-238. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/usej%0APENGEMBANGAN
Shofiah, R. I, Bektiarso S, Supriadi B. (2017). Penerapan Model POE (Predict-Observe-Explain) dengan Metode Eksperimen Terhadap Hasil Belajar IPA & Retensi Siswa di SMP. J Pembelajaran Fis, 6(4):356-363.
Widayati A. (2018). Penelitian Tindakan Kelas. J Pendidik Akunt Indonesia, VI(1):87- 93.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.